Już 58 proc. kart polskich klientów Twisto to karty wirtualne. Firma podzieliła się garścią ciekawych statystyk

Polacy mają coraz więcej kart w swoich smartfonach. Z informacji PRNews.pl wynika, że liczba ta zbliża się już do 7 mln. Fintech Twisto, który zadeklarował niedawno, że chce zrezygnować z tradycyjnych plastikowych kart, podzielił się z nami porcją ciekawych danych nt. kart wirtualnych. Jak się okazuje, już 58 proc. kart zamawianych przez klientów Twisto, to właśnie tego typu karty.

Polacy mają podpięte do swoich smartfonów i smartwatchy blisko 7 mln kart płatniczych. Za ich pomocą płacą zbliżeniowo wszędzie tam, gdzie akceptowane są tradycyjne plastiki. Liczba ta z pewnością jest niedoszacowana, bo nie wszystkie instytucje podają, ile kart działa w portfelu Apple. W rzeczywistości wirtualnych kart może być o kilkaset tysięcy więcej. Większość kart podpiętych do cyfrowych portfeli ma wciąż swoje fizyczne odpowiedniki.

O kartach w smartfonach pisałem szerzej w tekście Czy dni kart płatniczych są policzone? Coraz więcej osób płaci telefonem zamieszczonym na łamach Bankier.pl. Po jego publikacji odezwał się do nas fintech Twisto, który chciał podzielić się ciekawymi danymi na temat kart wirtualnych. Firma jako pierwsza zadeklarowała, że do końca 2024 r. w ogóle zrezygnuje z wydawania tradycyjnych plastików.

Jak wynika z przedstawionych danych, już 58 proc. kart w portfelu polskich klientów Twisto, to karty wirtualne. W tym obszarze widać tendencję wzrostową. Dla przykładu we wrześniu 2021 r. 94 proc. zamówionych kart Twisto było wirtualnych. Choć firma tłumaczy, że wpływ na tendencję wzrostową i tak dobry wynik miał stosunkowo nowy produktu Twisto – jednorazowa karta ratalna w wirtualnej wersji.

Klienci Twisto coraz częściej korzystają z karty wirtualnej Twisto poprzez Apple Pay lub Google Pay. Według przewidywań firmy, w pierwszym kwartale 2022 roku transakcje wykonywane poprzez karty wirtualne Twisto za pośrednictwem Apple Pay i Google Pay będą przeważać nad innymi transakcjami kartowymi.

Dodatkowo polscy klienci Twisto korzystający z karty wirtualnej poprzez Apple Pay lub Google Pay są skłonni wykonać średnio 1,3 razy więcej transakcji niż osoby niekorzystające z Twisto w ten sposób. Wskazuje to na wykorzystanie Twisto przy codziennych zakupach. W zestawieniu rok do roku płatności kartą wirtualną za pośrednictwem Google Pay i Apple Pay wzrosły aż o 371 proc.

Twisto to fintech, który specjalizuje się w płatnościach odroczonych. Firma powstała w Czechach i początkowo jej strategicznym inwestorem był ING Bank Śląski. Obecnie Twisto należy do australijskiej firmy ZIP.

Paweł Pajda, Cards Product Manager Twisto w Polsce

Polacy z każdym rokiem coraz bardziej przekonują się do korzystania z kart wirtualnych, które są nie tylko w pełni funkcjonalne i dostępne od ręki za pośrednictwem kilku kliknięć w telefonie lub na komputerze, lecz także bezpieczne. Są cyfrowymi odpowiednikami kart plastikowych generowanymi oraz przechowywanymi w aplikacjach mobilnych i internetowych, więc nie można ich zgubić. Znacznie utrudnia to także przechwycenie poufnych danych takiej karty przez przestępców. Dodatkowo są również świetną alternatywą dla popularnych „plastików” ze względów ekologicznych, dlatego też niedawno podjęliśmy decyzję, że do 2024 r. chcemy całkowicie zrezygnować z wydawania kart fizycznych.

Mając na uwadze powyższe aspekty, w marcu 2020 roku zdecydowaliśmy się wprowadzić do oferty Twisto wspomniane karty wirtualne. Jak pokazują nasze analizy, z tego rozwiązania najchętniej korzystają młodsi klienci, którzy cenią sobie wygodę oraz są zaznajomieni z nowinkami technologicznymi. Coraz więcej z nich płaci kartami wirtualnymi Twisto, korzystając z usług płatności mobilnych takich jak Apple Pay lub Google Pay, które zmieniają nasze smartfony i smartwatche w swego rodzaju elektroniczne portfele. Obecnie już 58% aktywowanych kart przez naszych klientów stanowią te wirtualne i ten udział systematycznie rośnie.

Zwiększeniu popularności cyfrowych odpowiedników kart fizycznych w Twisto sprzyjają nie tylko wymienione wyżej cechy tego środka płatniczego i zmiany potrzeb konsumentów, którzy oczekują szybkich i nowoczesnych rozwiązań, ale także nasze najnowsze i innowacyjne rozwiązanie w skali całego rynku, czyli wirtualna karta ratalna. O jej udanym rynkowym debiucie może świadczyć fakt, że w zaledwie niecałe dwa miesiące od uruchomienia, nasi klienci wykonali kartami ratalnymi transakcje na łączną kwotę prawie 5 mln zł.