Już prawie 1,2 mln internautów korzysta z serwisów mikroblogingowych w Polsce

Już prawie 1,2 mln internautów korzysta z serwisów mikroblogingowych – wynika z badania Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2009. Jeszcze rok temu serwisy mikroblogingowe cieszyły się trzy razy mniejszym zainteresowaniem.

Mikroblogi to połączenie znanych i sprawdzonych już funkcjonalności. Krótkie, zazwyczaj 160-znakowe wiadomości, kojarzą się z sms-ami; tematyka wpisów mówiąca o tym, co w danej chwili robi, myśli lub czuje dana osoba – z blogami; częste aktualizacje profili zaś z serwisami społecznościowymi.

Największy zasięg wśród stron o tej tematyce odnotował serwis Pinger.pl portalu o2.pl  – 4,01 proc. Na drugim miejscu w rankingu uplasował się blip.pl należący do Grupy GG Network (1,97 proc.). Pierwszą trójkę zamyka najpopularniejszy na świecie serwis mikroblogingowy – Twitter, z zasięgiem 1,46 proc.

„Wzrost popularności mikroblogowania wpisuje się w szerszy trend rozwoju Web 2.0, w szczególności zaś społeczności internetowych. Coraz więcej osób chce na bieżąco dzielić się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami ze znajomymi. Innym czynnikiem, który istotnie wiąże się z rozwojem mikroblogów jest rosnąca popularność korzystania  z internetu za pomocą urządzeń mobilnych – mikroblog przypomina coś na kształt bardziej „wypasionego” smsa. Warto spojrzeć też na najbardziej znany na świecie mikroblog – Twitter. Portal eMarketer prognozuje, że w 2010 roku 26 milionów dorosłych Amerykanów będzie odwiedzało tę stronę przynajmniej raz w miesiącu. To zmiana  o ponad 400 proc. w stosunku do 2008 roku. Polscy internauci także zaczynają dostrzegać potencjał tej formy aktywności wirtualnej – w okresie od czerwca 2008 roku do czerwca 2009 roku zainteresowanie mikroblogowaniem wzrosło o ponad 300 proc.” – komentuje Krzysztof Chomicki, Kierownik Zespołu Badań Ilościowych w Gemius SA.

Mikroblogi odwiedzane są głównie przez mężczyzn. Potwierdza to zarówno struktura użytkowników (53,59 proc. mężczyźni, 46,41 proc. kobiety), jak i affinity index (107,27 dla mężczyzn, 92,74 dla kobiet). Co ciekawe, panie spędzają prawie dwa razy więcej czasu na tego typu serwisach niż panowie – 24 minuty i 35 sekund.

Analiza wskaźnika affinity index w grupach internautów wyróżnionych według wieku pokazuje, iż serwisy mikroblogingowe cieszą się największa popularnością wśród osób w wieku 15-24 lat (148,87), najmniejszą zaś wśród osób powyżej 55 roku życia (48,13).

Główne cechy charakterystyczne mikroblogów to zarówno lakoniczność wpisów, jak również ich aktualność. Wyniki badania Megapanel PBI/Gemius pokazują, iż serwisy mikroblogingowe zdominowane są przez tzw. „heavy userów” internetu. W czerwcu 2009 roku aż 84,65 proc. użytkowników badanych stron korzystało z sieci codziennie lub prawie codziennie, podczas gdy w całej populacji internautów odsetek ten był niższy i wyniósł 71,83 proc.

Miniposty można publikować  bezpośrednio w serwisie, ale również za pomocą popularnych serwisów społecznościowych, komunikatorów internetowych, wysyłając   e-mail lub sms. W tym miejscu warto zatem przedstawić z jakich sieci komórkowych korzystają polscy internauci odwiedzający mikroblogi. Jak pokazują wyniki badania Megapanel PBI/Gemius za czerwiec 2009, miniaturowe e-pamiętniki cieszą się największym zainteresowaniem wśród internautów posiadających telefon komórkowy  
w sieci Sami Swoi, POP oraz Heyah.

Źródło: Gemius