Już trzy banki udostępniają przelewy na telefon przez Blik. Na kolejne trzy musimy jeszcze poczekać

Wczoraj Bank Zachodni WBK poinformował, że wraz z nową wersją aplikacji mobilnej wdrożył usługę przelewów na numer telefonu wykonywanych przez Blik. Przelewy takie można dziś realizować bez opłat między trzema bankami: BZ WBK, ING Bankiem i Millennium.

Kolejne trzy banki biorące udział w Bliku to PKO Bank Polski, mBank i Alior Bank. Tu jednak na wdrożenie przelewów na numer telefonu jeszcze będziemy musieli poczekać. Jak poinformowały nas biura prasowe PKO Banku Polskiego i mBanku, wdrożenie usługi nastąpi dopiero przed końcem pierwszego kwartału 2016 roku. Alior Bank nie chciał na razie deklarować terminów, bo w pierwszej kolejności koncentruje się nad pracami nad nową aplikacją mobilną.

iStockphoto/Thinkstock

Klienci PKO Banku Polskiego mogą co prawda już teraz zlecać przelewy na numer telefonu, ale tylko za pośrednictwem aplikacji IKO, czyli w obrębie klientów PKO BP. Są to więc przelewy księgowane wewnętrznie przez bank. W przypadku przelewów zewnętrznych idących przez Blik, wykorzystywany jest system przelewów ekspresowych – Express Elixir obsługiwany przez Krajową Izbę Rozliczeniową.

Na razie przelewy w BZ WBK, ING Banku i Banku Millennium realizowane na numer telefonu są bezpłatne. I prawdopodobnie pozostaną bezpłatne dopóki usługa ta będzie niszowa. Standardowe przelewy w bankowości internetowej realizowane przez system Express Elixir kosztują niemal tyle, ile przelew w placówce. W zależności od oferty banków ich cena oscyluje w granicach 5 zł za jedno zlecenie. W zamian za taką opłatę, pieniądze dostarczane są do odbiorcy natychmiast.

Jak podaje KIR, przelewy przez Express Elixir cieszą się coraz większą popularnością. W Listopadzie br. KIR rozliczył 136,5 tys. przelewów natychmiastowych o wartości 607,2 mln zł. Rok wcześniej było to 107,3 tys. transakcji o wartości 479 mln zł.

Wczorajsze wdrożenie przelewów na numer telefonu w BZ WBK nie obyło się jednak bez małego zgrzytu. Okazuje się, że nie wszyscy użytkownicy aplikacji mobilnej BZ WBK mogli zaktualizować ją do wersji 4.0.0. Mamy jednak nadzieję, że to tylko chwilowy problem i bank szybko naprawi wprowadzi poprawki. 

Żeby zlecić przelew na numer telefonu wystarczy zalogować się do aplikacji mobilnej, wybrać opcję „Przelew na numer telefonu przez Blik” i wybrać odbiorcę z książki adresowej. Odbiorca powinien wcześniej przypisać w swojej aplikacji swój numer jako domyślny do odbierania przelewów Blik. Procedura aktywacji w każdej z aplikacji jest prosta i nawet średniozaawansowani uzytkownicy bankowości mobilnej nie powinni mieć z nią problemu.