K2 User Experience współautorem audytu serwisów internetowych polskich sądów

Fundacja Forum Obywatelskiego Rozwoju, Helsińska Fundacja Praw Człowieka i dział User Experience agencji interaktywnej K2 Internet przygotowały drugą edycję raportu analizującego jakość serwisów internetowych polskich sądów.

Pierwszy raport ,,E-sądy po polsku” zawierający ranking serwisów sądów okręgowych i apelacyjnych został opublikowany w 2008 roku. Audyt zwrócił uwagę na niską jakość serwisów polskich sądów, na których brakowało najważniejszych informacji, za to można było tam znaleźć prognozę pogody, informacje o aktualnych imieninach, czy zamieszczone bez wiedzy sądu reklamy Viagry i pornografii. Aktualny raport przynosi pozytywne zaskoczenie. Wiele sądów zmieniło swoje serwisy, wprowadzając zmiany zasugerowane przez pierwszy raport. W większości przypadków poprawiono architekturę informacji, oprawę graficzną i treść merytoryczną. Dwa lata temu mniej niż połowa serwisów miała wyszukiwarkę – obecnie już większość. Niestety ponad połowa stron nadal ma różne usterki związane z użytecznością lub dostępnością.

Każdy z obywateli może być użytkownikiem serwisu internetowego sądu. Strony sądów powinny informować o miejscach i terminach rozpraw, kosztach sądowych, zamieszczać wnioski i wzory dokumentów do pobrania. Tymczasem do niedawna na większości serwisów brakowało takich informacji lub mogliśmy mieć problemy z ich znalezieniem. – mówi Maciej Lipiec, User Experience Director w K2 Internet SA – Na szczęście porównując wyniki raportu sprzed dwóch lat z aktualnym widać poprawę. Braliśmy udział w przygotowaniu dwóch edycji raportu i niezmiernie miło jest mi zauważyć, że praca nad tym projektami przyniosła zauważalne efekty.

Pracując nad pierwszym raportem o e-sądach mieliśmy wrażenie, że cofnęliśmy się w czasie do początków Internetu w Polsce. – kontynuuje Maciej Lipiec. – Strony sądów były archaicznie i amatorsko wykonane. Cechowała je prymitywna grafika, nieużyteczna nawigacja, brak przemyślanej struktury. Zupełnie lekceważyły potrzeby niepełnosprawnych.

Żeby ze stron mogły korzystać osoby niedowidzące lub niewidome kod serwisu musi być odpowiednio przygotowany, tak aby mogły go przeczytać czytniki ekranowe. – tłumaczy Michał Gołębiowski, analityk z K2 – Na przykład wszystkie informacje umieszczone na elementach graficznych powinny mieć tekstowe opisy alternatywne.

Trudno sobie wyobrazić, żeby każdy z sądów zatrudniał profesjonalnego grafika, architekta informacji, specjalistę użyteczności i webdevelopera. Zamiast dziesiątków zupełnie różnych serwisów opartych na darmowych CMS-ach, z dość siermiężną grafiką, lepiej byłoby stworzyć jeden profesjonalnie przygotowany centralny portal, unifikujący strony poszczególnych sądów. Ogólny poziom tych serwisów jest jednak dużo lepszy niż przed dwoma laty. – dodaje Lipiec.

23 marca 2010 roku w siedzibie Fundacji Forum Obywatelskiego Rozwoju w Warszawie odbyła się uroczystość rozdania nagród sądom, które zajęły najwyższe noty w ostatnim rankingu. 
W uroczystości wziął udział Piotr Kluz, Wiceminister Sprawiedliwości.

Raport do pobrana: http://www.for.org.pl/upload/File/raporty/Raport_e-sady_II_marzec_2010.pdf

Źródło: K2 User Experience