Kampania „Ostatni wyskok bez pasów” ponownie w mediach

Kampania „Ostatni Wyskok” prowadzona była jesienią 2005 roku w całej Polsce. Celem kampanii było zwiększenie liczby osób regularnie zapinających pasy, szczególnie na tylnych siedzeniach, co w efekcie miało przyczynić się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków.

Badanie wykonane w marcu 2005 roku przez TNS OBOP na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego pokazało, że niewiele ponad 70% osób używa regularnie pasów bezpieczeństwa. Wynika to głównie ze złudnego przekonania Polaków, że kontrolują sytuację podczas jazdy samochodem i niedostrzegają zagrożenia wypadkiem, a w efekcie niedoceniają pasów jako podstawowego zabezpieczenia. Podróżujący często sugerują się błędnymi mitami i nie zapinają pasów. Tymczasem jak wynika z badań przeprowadzonych w Europie zapinanie pasów bezpieczeństwa zmniejsza ryzyko śmierci i ciężkich obrażeń o blisko 50%. W 2006 roku w Polsce w wypadkach samochodowych zginęły 5243 osoby, a 59123 zostały ranne. Blisko 600 osób rocznie (10%) mogłoby uniknąć tragedii, gdyby 90 % podróżnych regularnie zapinało pasy bezpieczeństwa.

– Zdecydowaliśmy się na powtórzenie kampanii „Ostatni Wyskok”, gdyż wierzymy w jej skuteczność i potrzebę przypominania szczególnie osobom młodym, że nie warto ryzykować – powiedział Andrzej Grzegorczyk, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W 2005 roku kampania dotarła do 98% kierowców i 89% pasażerów, co druga osoba, która do tej pory nie zapinała pasów po obejrzeniu reklamy zmieniła swoje nastawienie. Wierzymy, że tegoroczna kampania przypomni kierowcom i pasażerom o konieczności zapinania pasów bezpieczeństwa i przyczyni się do zmniejszenia liczby ofiar wypadków samochodowych.

Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego to międzyresortowy organ doradczy i pomocniczy Rady Ministrów w sprawach bezpieczeństwa ruchu drogowego. Została powołana 1 stycznia 2002 na mocy ustawy Prawo o ruchu drogowym. Do głównych zadań KRBRD należy opracowywanie programów bezpieczeństwa ruchu drogowego, inicjowanie i opiniowanie aktów prawnych oraz działalność edukacyjno – promocyjna w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego. KRBRD prowadzi m.in. program likwidacji miejsc niebezpiecznych na drogach samorządowych, organizowała Tydzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w ramach światowej akcji ONZ „Wypadek to nie przypadek”, angażowała się w kampanie przypominające o obowiązku włączania świateł mijania, używania odblasków przez dzieci.