Kampania „Piłeś? Nie jedź!” rusza w przeddzień Europejskiej Nocy bez Wypadku

Organizacja zrzeszająca producentów napojów spirytusowych – Związek Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy – apeluje do kierowców o odpowiedzialne zachowania podczas jazdy samochodem bądź rowerem. Działania te są elementem rządowej strategii, której celem jest zwiększanie bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg.

W samym 2011 roku nietrzeźwi kierowcy spowodowali prawie 3,5 tys. wypadków na polskich drogach.

Alkohol jest nadal problemem na polskich drogach

Producenci napojów spirytusowych, zrzeszeni w Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy (ZP PPS), 14 października rozpoczną jesienną edycję kampanii społecznej „Piłeś? Nie jedź!”. Kampania ta, organizowana już od czterech lat, realizowana jest w ramach rządowego programu „Razem bezpieczniej”.

– Nasze zaangażowanie w działania mające na celu zmniejszenie problemu pijanych kierowców wynikają bezpośrednio z przekonania o społecznej odpowiedzialności branży alkoholowej – twierdzi Leszek Wiwała, Prezes Zarządu ZP PPS. – Liczba wypadków spowodowanych przez pijanych kierowców w okresie styczeń – wrzesień 2011 r. wyniosła ok. 3,5 tys., dlatego nadal widzimy ogrom pracy zarówno przed branżą jak i instytucjami państwowymi w przestrzeganiu kierowców. W naszej kampanii staramy się dotrzeć przede wszystkim do młodych osób, które bardzo często są zarówno sprawcami, jak i ofiarami wypadków spowodowanych przez kierowców będących pod wpływem alkoholu. Stąd nasza obecność w klubach, kinach i na uczelniach wyższych. Do tych odbiorców ma także dotrzeć nasz spot filmowy, opowiadający historię młodych osób bawiących się przy alkoholu.

– Statystyka związana z prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu budzi nasz niepokój – mówi insp. Marek Fidos, Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. 

W okresie styczeń-wrzesień 2010 r. policjanci ujawnili łącznie 129 309 kierujących po alkoholu, podczas gdy w tym samym okresie 2011 r. było ich 143 566.  Liczba ta świadczy o dużej efektywności i skuteczności działań Policji w walce z pijanymi kierującymi, lecz z drugiej strony stanowi dowód ciągle dużej społecznej akceptacji dla tych, którzy „po kilku głębszych” kierują pojazdem.

Leszek Wiwała zaznacza, że producenci mocnych alkoholi zrzeszeni w ZP PPS, kierują się zasadą społecznej odpowiedzialności biznesu i niepokoi ich udział osób nietrzeźwych wśród sprawców wypadków drogowych. – Statystyki pokazują, że musimy kontynuować nasze działania mające na celu uświadamianie kierowców – mówi Leszek Wiwała, Prezes ZP PPS. – Temu celowi służy jesienna część czwartej edycji kampanii „Piłeś? Nie jedź!”, która jest tym ważniejsza, że w okresie jesiennym znacznemu pogorszeniu ulegają warunki na drogach.

Ogólnoeuropejskie problemy z nietrzeźwymi kierowcami

Problem osób prowadzących samochody pod wpływem alkoholu nie jest problemem Polski, o czym świadczy fakt, że w tym roku do grona partnerów naszej kampanii dołączyło European Forum for Responsible Drinking (EFRD), ogólnoeuropejska organizacja, wspierająca nas zarówno finansowo, jak i merytorycznie – informuje Leszek Wiwała. – Dlatego my z kolei wspieramy polską edycję „Europejskiej Nocy Bez Wypadku”, odbywającą się we wszystkich krajach UE w tym samym czasie.

W sobotę 15 października ponad 130 wolontariuszy Fundacji „KRZYŚ”, obecnych w 40 klubach w 34 miastach, będzie namawiać kierowców, by wykazali się odpowiedzialnością i nie spożywali alkoholu. Ma to ograniczyć liczbę nietrzeźwych kierowców na drogach, szczególnie licznych wśród młodych ludzi wracających z imprez odbywających się w weekendy. Każdy kierowca, który zadeklaruje, że w ten wieczór nie będzie pił i dotrzyma obietnicy, dostanie nagrody, w tym gadżety kampanii „Piłeś? Nie jedź!”.

Wolontariusze rozdadzą 5 tys. ulotek kampanii „Piłeś? Nie jedź!”, a w 40 klubach zostanie rozwieszonych prawie 100 plakatów.
 
Czwarta edycja kampanii „Piłeś? Nie jedż!”

Prowadzenie kampanii „Piłeś? Nie jedź!” jest możliwe dzięki znacznemu wsparciu partnerów. W 2011 r. partnerami kampanii są: Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji, Komenda Główna Policji, Instytut Transportu Samochodowego, Polski Związek Motorowy, Fundacja „Krzyś”, European Forum for Responsible Drinking oraz koncern paliwowy BP.

Jesienią 2011 r. spot kampanii będzie można obejrzeć na antenie stacji TVN oraz TVN TURBO, TVN STYLE i TVN7. Będzie on także emitowany w kinach sieci Multikino w Bydgoszczy, Elblągu, Krakowie, Poznaniu, Warszawie, Włocławku, Wrocławiu i Zabrzu, co pozwoli dotrzeć do ok. 166 tys. osób. Widzowie w tych kinach będą mogli także odebrać krótki komunikat dotyczący kampanii poprzez aplikację Bluetooth. Ponadto spoty kampanii będą obecne na 80 ekranach LCD na 20 uczelniach w 15 miastach w całym kraju. Natomiast kierowcom korzystającym z 400 stacji BP zostanie rozdanych 450 tys. ulotek. Zawisną tam również plakaty kampanii.

Źródło: PR News