Kanapiszcze, szafiszcze i auciszcze to główni bohaterowie najnowszej kampanii reklamowej banku BNP Paribas promującej kredyt gotówkowy, samochodowy oraz iGotówkę, czyli kredyt całkowicie online. Bank komunikuje w kampanii, że teraz dzięki ofercie z gwarancją najniższego całkowitego kosztu kredytu klienci mogą mieć więcej, a każdy ich plan może się ziścić.
Kampania „Każdy plan się ziszcza” ruszyła 24 lutego i będzie widoczna na antenie największych stacji telewizyjnych. Kreacje pojawią się zarówno w kanałach ogólnopolskich (TVP1, TVP2, TVN), jak i w kanałach tematycznych (np. Polsat Cafe, TV4, TVN Style, TVN Turbo, Canal+ czy BBC Knowledge). Bank obecny będzie również bardzo mocno w sieci na największych portalach internetowych, takich jak Onet, Interia czy Wirtualna Polska.
Bank promuje w swojej kampanii wiosenną ofertę kredytów gotówkowego i samochodowego z gwarancją najniższego całkowitego kosztu kredytu, oraz po raz pierwszy w telewizji ofertę iGotówki – kredytu dostępnego całkowicie online. Do zakomunikowania oferty bank wykorzystuje język, który mówi o korzyściach, jakie klient ma dzięki kredytom w BNP Paribas – lepsze, większe rzeczy i bardziej komfortowe życie.
–Ta kampania jest inna niż poprzednie. Inna również od tego, co proponuje rynek. Mówimy
o całkowitym koszcie kredytu,a nie tylko o elementach składowych kosztu. Z przeprowadzonych przez nas badań wiemy, że klienci właśnie tego oczekują od banków. Rozumiemy to i dlategochcemy komunikować się z nimi w sposób transparentny. To właśnie pozwala klientowi na rzetelne i wiarygodne porównanie ofert – mówi Dorota Haller, dyrektor Departamentu Komunikacji Marketingowej, Korporacyjnej i PR w BNP Paribas Banku Polska. – Aby zakomunikować w atrakcyjny sposób naszą ofertę kredytową i wyróżnić się na rynku, stworzyliśmy kampanię, w której mówimy, że dzięki naszemu kredytowi klient otrzymuje więcej,
a każdy jego plan może się ziścić. Zwykła kanapa może być kanapiszczem, a szafa szafiszczem. Ten język na pewno zwróci uwagę i będzie wzbudzał różne emocje, ale taka właśnie powinna być dobra reklama – podkreśla Dorota Haller.
W ciągu ostatnich kilkunastu lat można było zaobserwować bardzo szybkie i radykalne zmiany w reklamach produktów bankowych, a szczególnie w języku reklam.
– Najnowsza kampania reklamowa banku BNP Paribas wpisuje się bardzo dobrze w tendencję panującą aktualnie w promocji produktów bankowych. Reklama kreatywnie wykorzystuje środki językowe, które wprowadzają element humorystyczny, co sprawia, że przekaz staje się bardziej emocjonalny, a dzięki temu bardziej zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy i łatwiejszy do zapamiętania – mówi dr hab. Magdalena Zawisławska, językoznawca z Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. – Również przemyślanym zabiegiem jest wykorzystanie
w przekazie reklamowym języka potocznego. Bohaterka reklamy, oprowadzając przyjaciółkę po mieszkaniu, używa takich form, jak szafiszcza, ekraniszcze, kanapiszcza. Jak wiadomo, nagromadzenie zdrobnień lub zgrubień w komunikacie systemowo niesie w sobie duży ładunek emocjonalny – dodaje Magdalena Zawisławska.
Warto podkreślić, że wykorzystane w reklamie neologizmy są zbudowane zgodnie z zasadami języka polskiego. Zastosowana cząstka –iszcze służy do tworzenia tzw. zgrubień, które oznaczają coś bardzo dużego. Według Magdaleny Zawisławskiej wykorzystanie tego rodzaju zgrubień sprawia, że przedmioty przedstawione są jako większe, a zatem lepsze i cenniejsze od „zwykłych” szafek, ekranu i kanap. Co za tym idzie – kredyt, za który te bardziej wartościowe przedmioty można było kupić, również zaczyna być postrzegany jako dużo atrakcyjniejszy.
– Język finansów jako język specjalistyczny jest za trudny w odbiorze i zbyt hermetyczny dla przeciętnego człowieka. Użycie go w reklamie raczej zniechęciłoby potencjalnych klientów. Zatem nadawca, zamiast posługiwać się skomplikowanym żargonem, zaczyna mówić językiem zwykłego odbiorcy – językiem prostym i zrozumiałym. Taki zabieg pozytywnie wpływa na naturalność
i jasność przekazu reklamowego – wyjaśnia Magdalena Zawisławska.
Nieprzypadkowy jest również wybór czasownika ziszczać,który oznacza spełnianie, urzeczywistnianie i realizowanie planów. To właśnie jest główny przekaz kampanii – dzięki kredytom w BNP Paribas ziszczają się plany klientów.
Kreacje do kampanii stworzyła agencja reklamowa Lowe Warsaw. Za zakup mediów odpowiada Havas Media, natomiast za działania w Internecie Sales&More. Spoty wyreżyserował team Konqubinat.