Karty upominkowe wypierają tradycyjne prezenty

Jak donosi Business Wire karty upominkowe zmieniają powoli przyzwyczajenia związane z obdarowywaniem bliskich. Zauważalne jest to szczególnie wśród osób w wieku od 18 do 44 lat, stanowiących najaktywniejszą grupę konsumentów. Oprócz kart uniwersalnych, bardzo popularne są również karty ?specjalistyczne?, wydawane przez poszczególne placówki lub sieci handlowe.

Electronic Transactions Association (ETA) uważa, że popularność tego typu kart jeszcze wzrośnie w momencie, gdy klienci uświadomią sobie korzyści płynące z ich posiadania. Już teraz sieć fast foodów Subway, druga co do wielkości po McDonald, wdraża karty zamiast stosowanych dotychczas papierowych kuponów umożliwiających wydawanie darmowych posiłków. Subway planuje rozwinąć na szerszą skalę wprowadzanie kart już w trzecim kwartale 2005 roku. Mają one pomóc nie tylko w zapobieganiu oszustwom, ale także umożliwiać sprawdzenie historii zakupów danego klienta czy też pełnić funkcje promujące najaktywniejszych. Należy pamiętać, że to właśnie podrabianie papierowych kuponów było głównym motorem wprowadzenia elektronicznych kart. W obiegu pojawiały się fałszywe egzemplarze, które można było zakupić np. na aukcjach internetowych.

Subway, posiadający tylko w samych Stanach Zjednoczonych i Kanadzie 18 tysięcy stałych klientów oraz 23 tys. w 81 innych krajach, jak do tej pory uruchomił zintegrowany program kart upominkowych w siedmiu stanach USA. Korzystanie z kart daje klientom płacącym za posiłki możliwość uczestniczenia w promocjach w każdym z punktów sieci Subway, bez względu na jego lokalizację.

W Polsce typowe karty upominkowe (zarówno jednorazowe jak i wielokrotnego użytku) wprowadził jak dotąd jedynie BZ WBK. Są to karty hybrydowe, wyposażone w chip i pasek magnetyczny. Ich ważnym wyróżnikiem jest możliwość płacenia nimi w internecie. Niespersonalizowane karty, z których mogą korzystać klienci detaliczni wydaje również ING BSK, jednak w przypadku tego produktu, wymagane jest złożenie podpisu przez konkretnego użytkownika tej karty.

Karty pre-paid wydawane dla firm, mogące pełnić również funkcję karty upominkowej, posiadają w swojej ofercie m.in. Citibank Handlowy i Kredyt Bank. Żadna z tych kart nie posiada poza funkcją płatniczą żadnych dodatkowych możliwości. Rynek kart upominkowych powinien wzrosnąć po upowszechnieniu się w Polsce tzw. elektronicznych portmonetek.

Zobacz również: Raport PWPW S.A. ? Zwyczaje Polaków związane z dokonywaniem płatności (http://wiadomosci.prnews.pl/index.php/display,12090 )