Klarna udostępnia platformę otwartej bankowości pod nową marką “Klarna Kosma”

Klarna uruchomiła osobną markę i jednostkę biznesową „Klarna Kosma” zajmującą się rozwojem platformy Open Banking Klarny. Kosma zapewnia instytucjom finansowym, firmom z branży fintech oraz sprzedawcom dostęp do 15 000 banków w 24 krajach za pośrednictwem jednego interfejsu API.

fot. Shutterstock

Nowa jednostka biznesowa będzie bazować na wzroście liczby podłączonych banków, jaki Klarna odnotowała w tym obszarze w ostatnim roku. Obecnie Kosma przetwarza rocznie blisko miliard zapytań o informacje dotyczące kont bankowych.

Platforma jest już wykorzystywana do wspierania innowacji biznesowych i konsumenckich. Przykładem jest choćby start-up FINOM z siedzibą w Amsterdamie, oferujący usługi zarządzania finansami, bankowości biznesowej oraz usługi rozliczeniowe dla MŚP i freelancerów we Francji, Niemczech i Włoszech. Firma dzięki integracji z Klarną stworzyła nową generację faktur cyfrowych, zawierających przycisk „Zapłać teraz”, umożliwiający dokonywanie płatności bezpośrednio z faktury, co pomaga małym i mikroprzedsiębiorstwom znacznie szybciej pobierać należności,  poprawiając tym samym ich przepływy pieniężne.

Z kolei ZealiD dostarcza usługi cyfrowej identyfikacji tożsamości i cyfrowego podpisu, umożliwiające konsumentom rejestrację i logowanie się online oraz podpisywanie umów w sposób płynny i w pełni bezpieczny. Usługa wykorzystuje platformę Open Banking Klarny do identyfikacji i potwierdzania tożsamości konsumenta w prosty sposób – za pomocą przyjaznej dla użytkownika aplikacji ZealiD

Klarna po raz pierwszy weszła w obszar otwartej bankowości, gdy w 2014 roku przejęła działający także na polskim rynku SOFORT –  wiodącą w Niemczech usługę płatności bezpośrednich bank-to-bank. Od tego czasu szwedzki fintech mocno rozwinął tę usługę, rozszerzając ją na 24 rynki. Co więcej, firma zaczęła wykorzystywać Open Banking do zasilania dodatkowych usług wewnętrznych. Obecnie Klarna wykorzystuje otwartą bankowość do świadczenia usług Account Insight Services (AIS), zapewniających milionom kupujących wgląd w wydatki bezpośrednio w aplikacji zakupowej Klarna, a także do dostarczania w czasie rzeczywistym dodatkowych danych służących podejmowaniu jeszcze bardziej odpowiedzialnych decyzji kredytowych  dla wszystkich metod płatności Klarna.

Źródło: Klarna