Izba Gospodarki Elektronicznej po raz kolejny publikuje raport poświęcony e-finansom. Jak wynika z raportu Portfel Polaka” korzystanie z usług bankowych deklaruje 80 proc. internautow, przy czym z klasycznego kanału zarzadzania kontem bankowym, czyli wizyt w placowkach, korzysta zaledwie 28% badanych. Na popularności zyskują serwisy internetowe banków (36 proc.) i serwisy mobilne (36 proc.).
Konsumenci są coraz bardziej cyfrowi i nasz raport jednoznacznie pokazuje, że dotyczy to również klientów banków. 52 proc. respondentów posiadających smartfon, dokonuje przelewów przy jego użyciu. Coraz rzadziej natomiast odwiedzamy placówki banków – przyznaje się do tego 28 proc. respondentów naszego badania, z czego 34 proc. nie pamięta terminu ostatniej wizyty. Lubimy naszymi finansami zarządzać przy użyciu laptopa lub smartfona. To sygnał dla sektora e-finansów do zwiększania dostępności i poszerzania udogodnień cyfrowych dla konsumenta. Kluczem do sukcesu jest całkowicie scyfryzowana ścieżka klienta, bo to ona decyduje o poziomie postrzegania nowoczesności i przyjazności banku. Rozwiązania cyfrowe takie, jak webinaria, czaty dają możliwość budowania relacji z klientem poprzez edukację z zakresu usług bankowych i nie mam tu na myśli typowych ofert sprzedażowych, ale edukację merytoryczną, która w rezultacie przełoży się na wyniki sprzedażowe i wizerunkowe banków – podkreśla Patrycja Sass – Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
Bank w domu i w kieszeni
Posiadanie konta w przynajmniej jednym banku deklaruje 80 proc. badanych Polakow. Najrzadziej korzystanie z usług bankowych deklaruja mieszkancy wsi, a takze osoby w najstarszej i najmłodszej grupie wiekowej. Tu odsetek posiadaczy konta bankowego utrzymuje sie w przedziale 55-60 proc.. W przypadku konsumentow korzystajacych z urzadzen mobilnych, z usług przynajmniej jednego banku korzysta 9 na 10 osob. Najczesciej badani konsumenci deklaruja korzystanie z usług takich bankow jak PKO BP, mBank, ING Bank Slaski, Pekao SA i Millenium Bank.
M – przelewy
Polacy wykorzystuja swoje konto internetowe do realizacji srednio 2 aktywnosci zwiazanych z finansami. Najczesciej przez Internet konsumenci robia przelewy (61 proc.) Wykonywanie przelewow za pomoca smartfona zadeklarowało 52 proc. posiadaczy tych urzadzen, przy czym aż 41% realizujących m-przelewy wskazało, że są to zwykle takie same przelewy jak kasycznie realizowane na laptopie, a 27 proc. wskazało, ze w zasadzie wiekszosc przelewow robi juz korzystajac ze smartfona.
Karta liderem form płatnosci
Karta debetowa i szybki przelew to najczesciej wykorzystywane przez Polakow produkty finansowe i transakcyjne. Przelew tradycyjny jest najczesciej wybierany przez osoby z grupy wiekowej 55+ (27 proc.), natomiast najmłodsi, w wieku 15-18 lat, preferuja płatnosc SMS-em (23 proc.). Osoby korzystajace z urzadzen mobilnych korzystaja ze znacznie wiekszej liczby produktow finansowych i transakcyjnych niz pozostali.
Jesli chodzi o najczestsze formy płatnosci realizowane na co dzien w roznych okolicznosciach, Polacy wskazali płatnosc karta (28 proc.), nastepnie gotowka (27 proc.) oraz przelewem (18 proc.).
Najczesciej wykorzystywana przez Polakow metoda płatnosci okazała sie płatnosc karta płatnicza, ktora wybrało jako dominujaca 28% badanych. Co ciekawe, płatnosc karta jest najpopularniejsza wsrod osob w wieku 45-54 lata.
Coraz mniej gotówki w portfelu
Popularność e-płatności przekłada się na spadek ilości gotówki w portfelu. Aż a 14 badanych przyznała, ze w ogole nie nosi przy sobie gotówki. Najczesciej wskazywana przez Polaków kwota posiadanej gotowki w portfelu to kilkadziesiat złotych. Banknoty i monety czesciej posiadają w kieszeni osoby w wieku 25-34 lata (30 proc.).
Źródło: Izba Gospodarki Elektronicznej