Klienci banków zapłacą za wygodę korzystania z internetu?

Bank

Konto

Roczny koszt prowadzenia

Cena przelewu internetowego

Cena przelewu w oddziale

Liczba klientów korzystających z kanału internetowego
(I kw. 2006)

Bank BPH

Srebrny Sezam

143,40

0,00

4,00

420.000

Bank Millennium

MilleKonto

87,00

0,50

4,00

304.600

Bank Ochrony Środowiska

Ekokonto

104,00

0,50

5,00

50.650

Bank Pekao SA

Eurokonto

102,00

1,00

4,00

731.486

BGŻ S.A.

Integrum Plan 1

60,00

1,00

4,00

65.000

BZ WBK

Konto 24

72,00

1,00

2,80

488.131

Citibank Handlowy

Citikonto

119,88

0,00

4,99

230.000

Deutsche Bank PBC

DB Konto

90,00

0,00

4,00

19.130

Dominet Bank

ROR

42,00

0,50

3,00

3.205

GETIN Bank

GETIN Konto ROR

90,00

1,00

3,30

b.d.

ING Bank Śląski

Konto standard

72,00

0,50

4,00

320.801

Inteligo

konto Inteligo

11,88

0,99

482.140

Invest-Bank

Invest Konto START

96,00

0,50

4,00

25.622

Kredyt Bank

Ekstrakonto S

84,00

0,99

3,00

152.225

Lukas Bank

e-Konto

48,00

0,00

5,00

217.200

mBank

eKonto

0,00

0,50

1.090.000

MultiBank

Multikonto ja

84,00

0,00

5,00

283.200

Nordea Bank Polska

Konto Nordea

36,00

0,60

3,00

40.285

PKO Bank Polski

Superkonto

98,80

0,50

4,00

1.049.656

Raiffeisen Bank

Mobilne Konto Osobiste

107,76

0,00

2,99

47.974

VW Bank direct

e-direct, Pakiet Standard

60,00

0,00

Ok. 22.000

Źródło: Bankier.pl

Liczba banków, które oferują darmowe przelewy konsekwentnie maleje. Obecnie tylko 7 spośród 21 najpopularniejszych banków nie pobiera żadnych opłat za przelew wykonany przez internet. Tylko w tym roku, oprócz Pekao SA opłaty wprowadził również ING BSK, PKO BP. Ten ostatni pobiera nawet dodatkową, 2 złotową opłatę od klientów, którzy chcą korzystać z kanału internetowego. W podobny sposób swoich klientów obciąża GETIN Bank i Invest-Bank. Nie można wykluczyć, że za ich przykładem pójdą inne instytucje. Dla klientów może to oznaczać wprowadzanie opłat za możliwość korzystania z kanału internetowego, lub dalsze podwyżki opłat za przelewy. W podobny sposób niektóre banki wprowadziły opłaty za karty płatniczą. Klienci, którzy nie wykonają w miesiącu określonej liczby transakcji bezgotówkowych, obciążani są dodatkową opłatą. Uderza ona przede wszystkim w biedniejsze osoby, które zazwyczaj korzystają z karty tylko do wypłaty gotówki z bankomatów.

Warto zauważyć, że jeszcze niedawno banki podkreślały, że bezpłatne przelewy internetowe mają zrekompensować wzrost kosztów usług dokonywanych w placówkach. Dzięki takiemu posunięciu malały kolejki w oddziałach, a pracownicy banków mogli skupić się na sprzedaży najbardziej dochodowych produktów. Korzystali na tym wszyscy – banki, bo zmniejszały się ich koszty i klienci – bo płacili mniej i nie musieli stać w kolejkach. Niestety jak widać okres, kiedy banki dzieliły się z klientami zaoszczędzonymi w ten sposób pieniędzmi bezpowrotnie mija. Wiadomo bowiem doskonale, że wszyscy którzy przyzwyczaili się do wygody korzystania z kanałów elektronicznych nie wrócą już do placówek. Brak alternatywy powoduje zaś, że banki bez skrupułów zaczynają wprowadzać opłaty za dotychczas bezpłatne usługi…

Michał Macierzyński, Bankier.pl