Klienci BZ WBK będą mogli płacić zbliżeniowo telefonem. Ruszył pilotaż HCE

Już wkrótce klienci Banku Zachodniego WBK będą mogli płacić zbliżeniowo telefonem za zakupy. Tym razem nie trzeba będzie wymieniać karty SIM i podpisywać umowy z operatorem telekomunikacyjnym. Do wykonania płatności wystarczy tylko telefon obsługujący technologię NFC.

Do niedawna zasadniczym ograniczeniem zbliżeniowych płatności mobilnych była konieczność podpisania umowy z telekomem. Klient banku, który chciał płacić telefonem musiał wykupić abonament u operatora telekomunikacyjnego, wymienić kartę SIM i zakupić telefon obsługujący technologię NFC. Tak działał model simcentryczny płatności mobilnych. I ten model na szerszą skalę się nie przyjął.

Sytuacja uległa zmianie w ubiegłym roku, kiedy to organizacje płatnicze Visa i MasterCard udostępniły bankom nowy standard płatności mobilnych określany terminem HCE (Host Card Emulation).  Bezpieczny element został przeniesiony z karty SIM do „chmury”. W praktyce taki ruch oznaczał wyeliminowanie z całego ekosystemu płatności mobilnych operatora telekomunikacyjnego. Do płatności opartych na HCE wystarczy posiadać telefon, który obsługuje technologię NFC. I nie musi to być topowy model smartfona, wystarczy by miał NFC i system Android w wersji od 4.4 wzwyż. Banki mają nadzieję, że model wykorzystujący chmurę szybko zostanie zaakceptowany przez klientów.

Pierwszym bankiem w Polsce, który udostępnił płatności mobilne HCE był Bank Pekao SA. Kolejnym będzie Bank Zachodni WBK, w którym przed kilkoma dniami ruszył pilotaż, a komercyjne wdrożenie powinno nastąpić w ciągu najbliższych tygodni. Klienci będą mieli do wyboru karty obu organizacji: Visa i MasterCard. Przetestowałem proces płatności i mogę się podzielić pierwszymi wrażeniami.

Proces aktywacji płatności zbliżeniowych HCE dostępny jest z poziomu aplikacji mobilnej banku (w wersji dla testerów). W menu po lewej stronie dostępna jest opcja „zapłać zbliżeniowo”. Jeśli wejdziemy tam pierwszy raz, będziemy musieli „wyrobić” sobie kartę. Jest to karta wirtualna, więc cały proces odbywa się online i trwa raptem kilkadziesiąt sekund. Klient wybiera do którego rachunku ma być przypisana karta oraz organizację płatniczą Visa lub MasterCard. Po zaakceptowaniu zgód karta jest gotowa do wykonywania płatności. Te do kwoty 50 zł można wykonywać od ręki. Żeby zapłacić kartą powyżej 50 zł trzeba najpierw zalogować się do bankowości internetowej i nadać karcie czterocyfrowy PIN.

Przed samym dokonaniem płatności trzeba kartę włączyć poprzez dotknięcie ekranu. Karta podświetli się, a logo PayPass znacznie falować. Od tego momentu płatność wygląda identycznie jak w przypadku karty plastikowej – wystarczy przyłożyć urządzenie do terminala. 

Należy jednak podkreślić, że płatności HCE w BZ WBK działają także bez połączenia z internetem. W trybie offline dostępna jest pewna pula operacji, którą można wykonać bez logowania się do aplikacji. Po wyczerpaniu tej puli należy się zalogować i ją odnowić. W podobny sposób działają zwykłe karty zbliżeniowe, które „resetują” licznik po włożeniu karty do bankomatu czy terminala. Płatność HCE w BZ WBK można dokonać bez logowania się do aplikacji – wystarczy odblokować ekran i przyłożyć telefon do czytnika POS. NFC wzbudzi kartę mobilną i dokona płatności. Na ekranie telefonu wyświetli się powiadomienie.

Test płatności przeprowadzony w sklepie przebiegł bez problemów. Płatność przebiega równie szybko, co zwykła transakcja za pomocą karty zbliżeniowej. Nie wzbudziła też większego zainteresowania wśród kasjerów czy klientów stojących za mną w kolejce. Najwidoczniej karty-zbliżaki naklejane na telefony zdążyły spowszednieć na tyle, że płatność bezstykowa smartfonem nie wzbudza już sensacji.

HCE w aplikacji BZWBK to kolejny krok realizujący ideę portfela w telefonie. Wkrótce użytkownik aplikacji mobilnej będzie mógł w zasadzie obejść się bez plastikowej, tradycyjnej karty płatniczej. Za pomocą telefonu będzie mógł zapłacić zbliżeniowo za zakupy (także powyżej kwoty 50 zł), Blikiem wypłaci środki z bankomatu lub rozliczy się ze znajomymi. A jeśli będzie potrzebował kupić bilet na autobus lub opłacić postój auta, użyje podpiętego do aplikacji SkyCasha. 

w.boczon@bankier.pl