Klienci instytucji finansowych

Zmianę banku, w którym znajduje się ich najczęściej używane konto osobiste, planuje zaledwie 7% konsumentów. Jednocześnie ponad połowa respondentów przyznała, że na wybór banku prowadzącego ich konta osobiste w dużym lub bardzo dużym stopniu zadecydowało przyzwyczajenie. Do najistotniejszych czynników, które brali pod uwagę zakładając konta, konsumenci wymieniali godną zaufania markę instytucji (82% wskazań), dogodną lokalizację placówek (77%) oraz lokalizację oddziału blisko miejsca zamieszkania i dużą liczbę bankomatów (po 75% wskazań). Nowoczesne produkty czy możliwość korzystania z oferty banku za pomocą internetu okazały się być mniej ważnymi aspektami, wymienianymi przez nieco więcej niż 40% respondentów.

Najwięcej zainteresowanych zmianą banku znajduje się w wieku 40-59 lat – są to częściej kobiety (65%) oraz osoby z wykształceniem średnim i wyższym (81%). Najliczniejszą grupą młodych klientów, osób w wieku 18-29 lat, może się natomiast pochwalić segment banków internetowych, do których konsumenci zaliczyli Inteligo, mBank, Integrum BGŻ czy Volkswagen Bank Direct – stanowią oni jedną czwartą użytkowników tych instytucji. W bankach tych znajdziemy też najwięcej studentów i uczniów, którzy zakładają w nich swoje pierwsze rachunki a także osób mogących pochwalić się najwyższymi dochodami (powyżej 7000 zł netto). Osoby po 50-tce szczególnie chętnie powierzają swoje pieniądze SKOK-om, w których stanowią ponad 50% wszystkich klientów. Mają także zaufanie do banku PKO BP (47% użytkowników banku) oraz Banku Pocztowego, Banku Spółdzielczego i BGŻ.

Ulubionymi instytucjami finansowymi nauczycieli są banki PKO BP oraz Pekao S.A.. Dyrektorzy, kierownicy i menedżerowie poza segmentem banków internetowych swoje fundusze trzymają na rachunkach w bankach typu: BPH PBK, BZ WBK, Fortis Bank oraz LG Petro Bank. Rolnicy preferują Bank Pocztowy, Bank Spółdzielczy oraz BGŻ, a pracownicy biurowi Pekao S.A lub segment banków: BPH PBK, BZ WBK, Fortis Bank oraz LG Petro Bank.