Klienci nie znają cen za usługi bankowe

Z badań Pentora wynika, że konsumenci nie znają cen za korzystanie z produktów w swoich bankach. Jedna czwarta klientów nie zna ceny za prowadzenie konta, a 63 proc. – opłaty za przelew z rachunku. 74 proc. klientów nie jest w stanie powiedzieć jaką opłatę pobiera ich bank za zlecenia stale. 63 proc. ankietowanych stwierdziło, że banki odpowiednio wyceniają swoją ofertę i warto zapłacić za korzystanie z ich produktów

„Parkiet” przypomina, że w Polsce ceny podstawowych usług bankowych na jednego mieszkańca w relacji do PKB są jednymi z najwyższych na świecie. Wskaźnik ten sięga 2,1 proc. Drożej jest już tylko w Chinach (3,3 proc).

Bankowcy usprawiedliwiają to „niskim ubankowieniem” społeczeństwa. Na milion mieszkańców przypadają w Polsce 133 placówki bankowe. Pod tym względem jesteśmy daleko w tyle np. za Węgrami (303), Łotwą (296) i Litwą (220). Z usług bankowych korzysta tylko 59 proc. Polaków w wieku 15 lat i powyżej, co oznacza, że banki obsługują u nas 18 mln klientów. Ankietowani przez Pentor najczęściej podawali jako powód brak pieniędzy lub oszczędności (39 proc. wskazań), brak potrzeby (22 proc.) i stałych dochodów (15 proc). Bankowcy uważają natomiast, że słaba skłonność Polaków do współpracy z bankami wynika z niskiej zamożności Polaków (75 proc. wskazań), niedostatecznie wykształconej potrzeby lub nawyku oszczędzania (45 proc.) i przyzwyczajenia do trzymania gotówki w domu (41 proc).