Opracowane przez Acxiom bazy dedykowane sieciom handlowym dotyczą takich operatorów jak: Auchan, Carrefour, E.Leclerc, Geant, Real i Tesco. Firma dokonała selekcji gospodarstw domowych znajdujących się w obszarach oddziaływania sieci, czyli w odległościach nie przekraczających 30 km od miejscowości, w której znajduje się przynajmniej jedna placówka danego operatora, oraz spełniających określone kryteria socjo-demograficzne i wzorce zachowań zakupowych. Pod uwagę wzięto między innymi wielkość wydatków na zakupy spożywcze, dokonywanie zakupów w sieciach konkurencyjnych, strukturę gospodarstwa domowego czy posiadanie dzieci w wieku szkolnym. Dzięki temu przygotowane bazy mogą być dostosowywane do różnorodnych akcji komunikacyjnych z uwzględnieniem tak ciekawych parametrów jak np. wielkość i struktura koszyka zakupowego.
„Operatorzy sieci sklepów prowadzą coraz bardziej aktywne działania promocyjne i marketingowe – mówi Maciej Skuz, Product Manager – DM Solutions, odpowiedzialny w Acxiom Polska min. za rozwój produktów bazodanowych. – Poszukują także nowych, efektywnych narzędzi, które pozwolą im na dotarcie do właściwych odbiorców. Z myślą o zgłaszanych potrzebach przez współpracujących z Acxiom klientów z branży retailingowej, dokonaliśmy analizy posiadanych danych w taki sposób, by skonstruowane bazy były optymalne zarówno pod kątem wielkości, różnorodności kanałów komunikacji oraz zasięgu.”
Wyselekcjonowane dla poszczególnych operatorów sieci listy klientów liczą od 400 do 600 tysięcy rekordów, umożliwiają kontakt pocztowy oraz telefoniczny (na telefon komórkowy i stacjonarny) i zobrazowane są mapami zasięgu. Operatorzy zyskują więc gotowe narzędzie, które można elastycznie, pod względem terminów, kosztów, kanałów dotarcia oraz wielkości grup docelowych, wykorzystywać przy wspieraniu zaplanowanych aktywności marketingowych.
Warto przypomnieć przy tej okazji publikowane przez Acxiom wyniki odpowiedzi polskich konsumentów na temat powodów wyboru tego a nie innego sklepu. Dla większości Polaków czynnikami najważniejszymi są niskie ceny (56%) czy częste promocje (43%). Nie bez znaczenia jest szerokość asortymentu (34%), bliskość do domu (47%) i godziny otwarcia (20%). Mieszkańcy stolicy zwracają baczniejszą uwagę na odległość od miejsca zamieszkania (60%), dobrą lokalizację (21%) oraz łatwy dojazd (25%). Jeśli już mówimy o odległościach, to warto wspomnieć, iż dla 31% konsumentów dystans do sklepu, w którym robią zakupy, nie przekracza 500 metrów. Na drugim krańcu znajduje się 23% osób, które, aby dotrzeć do swojego sklepu muszą pokonać minimum 7 km.