Klienci skarżą się do KNF głównie na firmy ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne

„Zdecydowana większość skarg trafiających do nas na ubezpieczycieli dotyczy komunikacyjnych polis odpowiedzialności cywilnej – wyjaśnia ‚Rz’ Iwona Torzewska, naczelnik Wydziału Skarg w Departamencie Ochrony Klientów KNF. Odszkodowanie z OC otrzymuje nie wykupujący je właściciel auta, lecz ewentualne ofiary spowodowanego przez niego wypadku. Te osoby interweniują w nadzorze, żaląc się najczęściej na opieszałość w wypłacie świadczeń lub ich zaniżanie. Największe kontrowersje budzi pomniejszanie wypłat o VAT lub o nieznane klientom sumy czy też orzekanie przez towarzystwa tzw. szkody całkowitej. Wówczas wypłacają one różnicę między wartością samochodu przed wypadkiem a kwotą, na jaką wyceniony zostanie jego wrak […]. Piotr Nowak, naczelnik Wydziału Praktyk Rynkowych w KNF, wyjaśnia, że nadzór zamierza dokładniej przyjrzeć się temu, jak firmy ubezpieczeniowe wypłacają odszkodowania z polis OC, zwłaszcza że nie wszystkie praktyki oceniane są pozytywnie.” – czytamy w „Rzeczpospolitej” .

„Z kolei klienci funduszy emerytalnych żalą się na nieprawidłowości przy transferach do innego funduszu. – Tu jednak większość skarg wynika z nieświadomości i niewiedzy klientów, którzy często niewłaściwie wypełniają formularze transferowe – przyznaje Iwona Torzewska. Dodaje, że do nadzoru trafia sporo zapytań dotyczących funkcjonowania OFE, które często pokazują sporą niewiedzę przyszłych emerytów o funkcjonowaniu tych funduszy.” – pisze gazeta.

KNF nadzoruje także instytucje rynku kapitałowego. Tu najwięcej skarg dotyczy domów maklerskich.

Więcej informacji w „Rzeczpospolitej” w artykule „Grzeszni ubezpieczyciele”.