Urząd Komisji Nadzoru Finansowego opublikował dane dotyczące liczby skarg na instytucje finansowe skierowanych do nadzoru w drugim kwartale tego roku. Wniosków było nieco więcej niż w pierwszych trzech miesiącach tego roku, ale znacznie więcej niż w II kwartale 2012 r. Kością niezgody coraz częściej okazuje się polisa OC kierowców.
UKNF otrzymał w od kwietnia do końca czerwca 1172 skargi na instytucje bankowe, co oznacza, że 43 proc. spraw dotyczyło właśnie banków. Największa część sporów dotyczyła kredytów konsumenckich i pożyczek, a w szczególności spraw związanych ze sprzedażą zobowiązań firmom windykacyjnym, opóźnieniom w aktualizacji danych w Biurze Informacji Kredytowej i sposobom realizacji całkowitej spłaty kredytu. W przypadku kredytów hipotecznych (105 skarg) problemem bywały zwłaszcza ubezpieczenia spłaty.
Ubezpieczeni skarżą się na opieszałość
Największa część skarg napływających do UKNF dotyczyła zakładów ubezpieczeń majątkowych. Spośród 1119 wniosków główną osią konfliktu były polisy OC dla kierowców. Klienci skarżą się przede wszystkim na wysokość wypłacanego odszkodowania, zwłokę w wypłacie świadczenia, odmowę okazania akt szkodowych.
W dziale ubezpieczeń na życie problematyczne okazywały się zwłaszcza kwestie informacji o produktach, złożoności oferty oraz procesu wykupu polisy przy przedterminowym rozwiązaniu umowy.
Niewiele skarg od inwestorów i klientów SKOK-ów
Instytucji rynku kapitałowego dotyczyło zaledwie 107 spraw. UKNF wskazuje, że skarg przybyło i dużej części mają one związek z polityką informacyjną prowadzoną przez spółki z parkietu New Connect.
Od ponad pół roku nadzorem KNF objęty jest również sektor spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych. W ciągu II kwartału do urzędu wpłynęły 54 skargi na SKOK-i. Podobnie jak w przypadku banków, sporne kwestie dotyczyły przede wszystkim kredytu konsumenckiego oraz rachunków i jakości obsługi klienta.
Na skargę nie tylko do UKNF
Klienci banków i ubezpieczycieli mogą skorzystać z różnych form mediacji. Warto przypomnieć, że w Polsce działa m.in. Arbiter Bankowy oraz Rzecznik Ubezpieczonych.
Michał Kisiel, analityk Bankier.pl