Klienci sprawdzają wiarygodność pośredników w obrocie nieruchomościami

Minął dopiero miesiąc od uruchomienia Centralnego Rejestru Pośredników i Zarządców Nieruchomości PFRN, a już do Polskiej Federacji Rynku Nieruchomości wpływają zapytania od klientów, którzy w rejestrze szukają informacji o pośrednikach i zarządcach nieruchomości.


Polska Federacja Rynku Nieruchomości uruchomiła Centralny Rejestr PFRN w drugiej połowie grudnia. Jest on integralną częścią systemu nadawania licencji zawodowych PFRN i odpowiedzią Federacji na deregulację zawodu pośrednika i zarządcy nieruchomości, która stała się faktem 1 stycznia 2014 roku. Osoby, które chcą uzyskać licencję Pośrednika lub Zarządcy Nieruchomości, muszą spełnić wymagania regulaminu nadawania licencji i dobrowolnie przyjąć na siebie zobowiązania, wynikające z Kodeksu Etyki Pośrednika i Zarządcy Nieruchomości. Kodeks przyjęty przez PFRN został oparty na Europejskim Kodeksie Profesjonalistów Rynku Nieruchomości zatwierdzonym przez Europejską Radę Nieruchomości – CEPI. Dokument definiuje profesję pośrednika i zarządcy nieruchomości, określa zakres czynności zawodowych oraz formułuje relacje z klientami.

Osoby z licencją PFRN posiadają własny profil w Centralnym Rejestrze PFRN na stronie www.rejestr.pfrn.pl. Federacja kładzie duży nacisk, aby pośrednicy i zarządcy przekazywali pełne dane o sobie, dotyczące świadczonych usług. Szczególnie istotna jest informacja o posiadanym przez biura nieruchomości ubezpieczeniu odpowiedzialności cywilnej. Jest to jedyny wymóg, który pozostał w ustawie o gospodarce nieruchomościami, niestety bez określenia restrykcji w przypadku nie wypełnienia tego obowiązku.

Do PFRN wpływają zapytania od klientów, którzy nie znaleźli w rejestrze pośrednika, a z którym chcą podpisać umowę. „Pytają nas, dlaczego dany pośrednik czy zarządca nie figuruje w rejestrze. Informujemy, że system PFRN jest dla tych pośredników i zarządców nieruchomości, którzy dobrowolnie chcą przyjąć na siebie zobowiązania przestrzegania kodeksu etyki, a figurując w rejestrze chcą być wiarygodni dla swoich klientów” – mówi Prezydent PFRN, Leszek A. Hardek. – „Mamy nadzieję , że rejestr będzie już wkrótce podstawowym źródłem informacji dla klientów, którzy chcą skorzystać z usług w zakresie pośrednictwa lub zarządzania nieruchomościami.”

Agnieszka Dąbrowska, dyrektor biura PFRN