Kluby europejskie zarobiły średnio 50 milionów euro za zakwalifikowanie się do fazy pucharowej Ligi Mistrzów UEFA

Roczny „wkład ekonomiczny” dla gospodarki europejskiej wnoszony w ramach Ligi Mistrzów UEFA szacowany jest na 6 miliardów euro. FC Girondins de Bordeaux – zwycięzca fazy grupowej w 2009 roku tylko do tej pory otrzymał tylko od UEFA 11,5 miliona euro nagrody pieniężnej. Anglia, Włochy i Hiszpania osiągnęły największe zyski w tegorocznej fazie grupowej.

Najlepsze kluby piłkarskie Europy zarobiły średnio po 50 milionów euro wchodząc do fazy pucharowej Ligi Mistrzów UEFA – informuje najnowsze badanie zlecone przez Oficjalnego Sponsora Ligi Mistrzów UEFA – MasterCard.

 

Na gratyfikacje finansowe składają się następujące płatności: za udział w rozgrywkach UEFA, nagrody finansowe od UEFA (średnio 14 milionów euro), z tytułu udziału w komercyjnych zyskach UEFA z turnieju (płatność z puli rynku szacowana na poziomie 12 milionów euro), ze sprzedaży biletów (szacunkowo 10 milionów euro), dochody komercyjne i marketingowe, w tym ze sponsoringu i sprzedaży produktów klubowych, napojów i jedzenia (szacowanych na poziomie 8 milionów euro) oraz wynikające ze wzrostu wartości drużyny (szacowanego na 6 milionów euro). [Zobacz szczegółowe rozbicie na pozycje oraz szczegóły dot. poszczególnych klubów w uwagach]

 

Badanie przeprowadzone przez profesora Simona Chadwick’a, jednego z czołowych światowych ekspertów w dziedzinie biznesu sportowego pokazuje, że największym beneficjentem UEFA jest FC Girondins de Bordeaux, który już w fazie grupowej rozgrywek Ligi Mistrzów UEFA w 2009 roku zdobył 11,5 miliona euro z nagród pieniężnych oraz dodatkowo 3 miliony euro od UEFA za wejście do fazy pucharowej. Sumarycznie dochody każdego z klubów, który brał udział w rozgrywkach grupowych, a nie zdołał zakwalifikować się do fazy pucharowej Ligi Mistrzów, mogą osiągnąć poziom 32 milionów euro.

 

Na dynamicznym rozwoju tego biznesu w bieżącym roku kalendarzowym najbardziej skorzystały Anglia, Włochy i Hiszpania. Anglia, z finalistą rozgrywek w sezonie 2008/2009 – klubem Manchester United oraz czterema klubami biorącymi udział w fazie grupowej sezonu 2009/2010, w formie nagród pieniężnych dla swych klubów zarobiła w sumie 129,5 miliona euro (129, 476 000 euro).
We Włoszech, gdzie trzy drużyny zakwalifikowały się do fazy pucharowej ostatniego sezonu, a cztery zespoły do fazy grupowej, zyski wyniosły 104 miliony euro (104,007,000 euro). W tym samym okresie kluby hiszpańskie wygenerowały 96,9 miliona euro (96, 947, 000 euro) dzięki temu, że FC Barcelona zdobyła puchar w poprzednim sezonie, a cztery kluby brały udział w tegorocznych rozgrywkach grupowych.

 

Nasze badania pokazują, że w całym roku kalendarzowym Liga Mistrzów UEFA warta jest dla europejskiej gospodarki aż 6 miliardów euro, przy czym największy wzrost zysków odnotowały Anglia, Włochy i Hiszpania. Oznacza to, że roczny „obrót gospodarczy” Ligi Mistrzów UEFA porównywalny jest do tego z ostatnich Mistrzostw Świata FIFA, które odbyły się w Niemczech” – komentuje profesor Chadwick.

 

Liga Mistrzów UEFA to niezwykle emocjonujące wydarzenie dla kibiców na całym świecie. Poza tym, a może raczej dzięki temu, ma także istotną wartość sponsorską oraz jest dużym zastrzykiem dla ekonomicznego i komercyjnego zdrowia Europy. Niewielu ludzi zdaje sobie sprawę z tego, że UEFA podniosła w tym sezonie dość znacznie pulę nagród w Lidze Mistrzów UEFA oraz, że po okresie spadku, oznacza to dynamiczny wzrost potencjału ekonomicznego dla klubów

 

Paul Meulendijk, szef sponsoringu MasterCard Europe, komentuje z kolei – Jako Oficjalny Sponsor Ligi Mistrzów UEFA od 1994 roku uważamy, że prowadzenie badań nad wpływem tego wydarzenia na gospodarkę jest kluczowe. MasterCard jest jednym z wiodących dostawców wiedzy w zakresie biznesu sportowego. Badania dotyczące bieżącego sezonu pokazują, jak znaczący jest wpływ gospodarczy takich wydarzeń na ekonomię oraz w jaki sposób pasja do piłki nożnej może prowadzić do pozytywnego wzrostu ekonomicznego nie tylko dla klubów piłkarskich, ale też dla całej gospodarki”.

 

UEFA przeznacza 3,8 miliona euro dla każdego zespołu, który zakwalifikuje się do Ligi Mistrzów UEFA oraz 3,3 miliona euro za udział w fazie grupowej (550 000 euro za mecz). Wygrana w fazie grupowej warta była 800 tys. euro za mecz, a remis 400 tys. euro. Zakwalifikowanie się do fazy pucharowej oznaczało wypłatę nagrody w wysokości 3 milionów euro. Drużyna zakwalifikowana do fazy pucharowej, która wygra wszystkie rozgrywki otrzyma w formie nagród od UEFA 14,9 miliona euro.

 

UEFA dokona także dodatkowych wypłat dla drużyn w fazie grupowej w zależności od sukcesów komercyjnych turnieju. Według ustaleń raportu MasterCard kwoty te mogą wynieść ok. 12 milionów euro na klub. Badanie wykazuje także, że dochody z biletów przyniosły około 8,55 miliona euro
w fazie grupowej, natomiast zyski komercyjne i marketingowe stanowią średnio kolejne 6 milionów euro, przy wzroście wartości drużyn o ok. 5 milionów euro w fazie pucharowej.

 

Oznacza to, że średni wzrost potencjału ekonomicznego, wynikający z kwalifikacji z fazy grupowej może być podzielony następująco: 28 procent z tytułu nagród pieniężnych UEFA, 24 procent
– z tytułu wypłat z puli rynkowej UEFA, 20 procent – należne z przychodów ze sprzedaży biletów,
16 procent – z przychodów komercyjnych i marketingowych oraz 12 procent – ze wzrostu wartości graczy.

 

Nagrody pieniężne UEFA dają dodatkowo 3,3 miliona euro każdemu z ćwierćfinalistów, 4 miliony euro każdemu z półfinalistów, 5,2 miliona euro za udział w finale oraz 9 milionów euro dla zwycięzcy. Według badania MasterCard drużyna, która w maju 2010 r. w Madrycie otrzyma Puchar Ligi Mistrzów UEFA może zarobić blisko 31,2 miliona euro z samych nagród pieniężnych, nie licząc znacznej wartości dodatkowych dochodów.

 

Przy uwzględnieniu pełnej wartości nagród, dochodów komercyjnych i marketingowych, zlecone przez MasterCard badania pokazały, że Finały Ligi Mistrzów UEFA, które odbyły się w Rzymie w 2009 roku warte były ponad 110 milionów euro dla zwycięzcy – FC Barcelony – oraz co najmniej 65 milionów euro dla przegranego – Manchester United FC – co pokazuje, że pieniądze z nagród to mniej niż połowa potencjalnych zysków.

 

Dzięki badaniom z sezonów 2006-2007, 2007-2008, 2008-2009 oraz 2009-2010 dotyczącym Ligi Mistrzów UEFA oraz z 2008 na temat Mistrzostw Europy UEFA, MasterCard jest jednym
z wiodących dostawców wiedzy na temat biznesu sportowego.

Źródło: MasterCard