Kobiece auta służbowe

Najczęściej wybieranym autem służbowym jest samochód wyposażony w ABS, ESP i poduszki powietrzne. Koszt utrzymania samochodu służbowego dla pracodawcy to średnio wydatek rzędu 1500 zł miesięcznie.

Statystyki pokazują, że większość użytkowników polskich dróg to właśnie mężczyźni, ale ta proporcja z biegiem lat się zmienia. Coraz więcej kobiet, nie tylko prywatnie, ale i służbowo użytkuje samochody. Firma LeasePlan Fleet Management przeprowadziła w marcu br. ankietę wśród kierowców aut służbowych, w szczególności kobiet, na temat ich oczekiwań wobec samochodów oraz stereotypów dotyczących kobiet za kierownicą.

Najbardziej pożądany profit

Jak wynika z tych badań, samochód służbowy jest najbardziej cenionym profitem w pracy. Ankietowane panie wskazywały tę odpowiedź najczęściej, nawet przed ubezpieczeniem zdrowotnym, które zajęło drugie miejsce. Natomiast biorący udział w tym samym badaniu mężczyźni przyznali tyle samo punktów posiadaniu auta służbowego i udziałowi w zyskach firmy, w której pracują. Ubezpieczenie zdrowotne znalazło się dopiero na trzecim miejscu.

Posiadanie służbowego auta jest szczególnie doceniane przez kobiety, które jak pokazują badania, dużo rzadziej niż mężczyźni są w stanie pozwolić sobie na zakup własnego samochodu. Według badań CBOS tylko 39 proc. kobiet posiada auto prywatne, co w stosunku do 59 proc. mężczyzn stanowi dużą dysproporcję.

– Posiadanie auta służbowego jest na pewno jednym z trzech najważniejszych benefitów pracy. Dla mnie są to: satysfakcja i poczucie sukcesu w wykonywanym zawodzie, płaca oraz benefity materialne, jak samochód, laptop, telefon. Z tego samochód jest jednak najistotniejszym benefitem – mówi Ewa Różniecka, pełnomocnik zarządu ds. współpracy z partnerami z Unisys Polska.

Z ankiety wynika, że auto służbowe staje się coraz powszechniejszym standardem. Zwłaszcza w międzynarodowych korporacjach, które honorują w ten sposób swoich pracowników często już od stanowiska średniego szczebla.

– Zdecydowanie auto służbowe to cenny benefit. Jednak patrząc na zmieniający się rynek pracy, który coraz bardziej staje się rynkiem pracownika, auto służbowe staje się pewnego rodzaju standardem, oczywiście przy osiągnięciu odpowiedniego szczebla zawodowego. Profitem w takiej sytuacji staje się elastyczność pracodawcy co do wyboru auta. Częściej powstaje pytanie jakie auto? A nie, czy w ogóle – dodaje Agnieszka Kyrljęcik, kierownik zakupów i administracji, Merck sp. z o.o.

Z badań firmy LeasePlan wynika, że dla kobiet najważniejszym kryterium wyboru wozu jest bezpieczeństwo i komfort. Najczęściej wybieranym przez nie dodatkowym wyposażeniem są systemy ABS, ESP oraz poduszki powietrzne.

– Przy wyborze samochodu kobiety stawiają na bezpieczeństwo i komfort jazdy. Jeśli kobieta ma do wyboru dwa auta, jedno z mocniejszym silnikiem, ale bez dodatkowego wyposażenia zwiększającego bezpieczeństwo i drugie ze słabszym silnikiem, ale za to z poduszkami powietrznymi, ABS i kontrolą trakcji – wybierze to drugie – twierdzi Anna Wiśniewska, account manager, LeasePlan Fleet Management (Polska) sp. z. o.o.

Komfort psychiczny

W opinii 75 proc. kobiet, kierowców aut służbowych oraz pań zawodowo związanych z flotami samochodowymi, jedną z największych zalet posiadania auta służbowego jest przeniesienie odpowiedzialności związanej z takimi czynnościami jak ubezpieczenie, rejestracja czy sezonowa wymiana opon na firmę. Równie ważne (75 proc.) okazały się korzyści finansowe oraz możliwość korzystania z auta w celach prywatnych.

Szacuje się, że koszt utrzymania auta służbowego dla pracodawcy to około 1500 zł miesięcznie, w zależności od klasy samochodu. Brak konieczności płacenia ubezpieczenia, jako korzyść posiadania auta służbowego, wskazało 46 proc. spośród ankietowanych kobiet. Natomiast 38 proc. kobiet przyznało, że dzięki użytkowaniu auta firmowego jeździ dużo lepszym samochodem niż by to miało miejsce w przypadku zakupu auta prywatnego.

– Auto służbowe było częścią wynegocjowanego przeze mnie „pakietu wejściowego” do nowej firmy. Był to zdecydowanie element przeważający szalę argumentacji na „tak”. Samochód firmowy jest ogromną wygodą, a do tego jest bardzo istotną oszczędnością dla budżetu domowego. Największą korzyścią jest nieponoszenie kosztów zakupu i eksploatacji auta. Do tego dochodzi zorganizowany serwis samochodu, a co za tym idzie, oszczędność czasu – informuje Adrianna Kiniorska, C&S Category Buyer Poland, Eastern Europe & Russia, ICI Polska sp. z o.o.

Silna słaba płeć

Wbrew obiegowym opiniom, to właśnie kobiety posiadają większe predyspozycje do bycia lepszymi kierowcami niż mężczyźni. Są to wnioski z badania oceniającego cechy dobrego kierowcy, przeprowadzonego przez naukowców z Bradford. Wykazali oni, że dzięki wyższemu poziomowi estrogenu kobiety mają lepszą pamięć przestrzenną, koncentrację oraz podzielność uwagi. Mężczyźni natomiast zwyciężyli w testach na wyczucie perspektywy i czytanie mapy. Dodatkowo statystyki potwierdzają, że najczęstszymi sprawcami wypadków są właśnie mężczyźni. Dane Instytutu Transportu Samochodowego mówią, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych samochodem kilometrów, a mężczyźni – raz na 4,7 mln kilometrów.

Badania przeprowadzone na kierowcach flot leasingowanych przez LeasePlan w Polsce i na świecie dowodzą, że opinie o kobietach za kierownicą faktycznie są stereotypami. Z tych samych badań wynika, że za najgorszych kierowców zostali uznani ci poniżej 18. i powyżej 65. roku życia. Do agresji na drodze przyznało się w Polsce trzech na pięciu kierowców (na świecie mniej niż połowa). Najczęstsze jej formy to obraza słowna i agresywna gestykulacja, adresowana głównie w stosunku do motocyklistów. Za najbardziej uciążliwe zachowania zostały uznane:

– zbyt szybka i brawurowa jazda,

– wyprzedzanie na trzeciego,

– nieliczenie się z innymi uczestnikami ruchu.

Badanie dowiodło również, że wymienione zachowania właściwie nie dotyczą kobiet. Panie przyznały się jedynie do przeklinania podczas jazdy (56 proc), przy czym aż 92 proc. miało do czynienia z agresywnym zachowaniem wobec swojej osoby na drodze. Wyniki raportu pokazały tym samym, że mężczyźni nie tylko stanowią większość na drodze, ale również popełniają więcej wykroczeń. Jednak czy tak jest naprawdę?

– Moim zdaniem nie można generalizować. Umiejętność prowadzenia pojazdu nie zależy od płci tylko od indywidualnych predyspozycji każdej osoby – podsumowuje Agnieszka Wiśniewska, główna księgowa i kontroler finansowy, Thorn Lighting.

Auto służbowe jest nie tylko najbardziej cenionym profitem pracy, ale również idealnym rozwiązaniem dla kobiet. Okazuje się, że większość pań prowadzących auta służbowe jest w stanie poradzić sobie z takimi czynnościami jak sprawdzenie poziomu oleju (83 proc.), ciśnienia w oponach (63 proc.) czy nawet wymianą koła (42 proc.).

Najważniejsze korzyści z użytkowania auta służbowego według kierowców – kobiety:

– 75 proc. – tańsze od utrzymania prywatnego auta,

– 75 proc. – zmniejszenie problemów związanych z utrzymaniem samochodu,

– 46 proc. – nie muszą się martwić ubezpieczeniem,

– 38 proc. – lepsza jakość auta, droższy model.