Kobiece finanse

Kobiety odgrywają coraz większą rolę w życiu gospodarczym naszego kraju. Chociaż zarabiają przeciętnie o ok. 20% mniej niż mężczyźni, to odpowiadają za 2/3 wydatków konsumpcyjnych.

Kobiety inaczej niż mężczyźni oszczędzają pieniądze – robią to bardziej długoterminowo i unikają ryzyka. Z raportu przygotowanego przez Aspiro – firmę zajmującą się doradztwem finansowym wynika, że poprawa pozycji finansowej i zawodowej kobiet sprawia, że instytucje finansowe starają się dopasować niektóre produkty do ich specyficznych potrzeb.

W powszechnej świadomości funkcjonują dwa stereotypy dotyczące finansowych zachowań kobiet – z jednej strony kobiety są postrzegane jako osoby rozrzutne, które częściej ulegają pokusie dokonywania spontanicznych zakupów. Z drugiej strony funkcjonuje przekonanie, że często to kobieta trzyma pieczę nad rodzinnymi finansami. Według badań nadal aktualny jest model rodziny, w którym to mężczyzna przynosi do domu większość pieniędzy, a kobieta nimi zarządza w ramach dbania o ognisko domowe. Ten tradycyjny model powoli ulega jednak zmianie. Dowodem na to są np. dedykowane dla kobiet produkty finansowe, które mają im ułatwić dysponowanie własnymi pieniędzmi. Kiedy popatrzymy, jakie produkty banki najczęściej dopasowują do potrzeb kobiet, to zauważymy, że celem tych zabiegów jest zachęcenie kobiet raczej do wydawania niż do oszczędzania pieniędzy.

W finansach prym wiodą mężczyźni

Światem finansów rządzą mężczyźni i to pomimo faktu, że na stanowiskach niższego i średniego stopnia w instytucjach finansowych zatrudnionych jest więcej kobiet. W Polsce tylko 3 bankami kierują kobiety, ale dwa z nich to banki z pierwszej piątki największych banków w Polsce. Co ciekawe wg statystyk prowadzonych przez GUS spośród osób zatrudnionych w instytucjach finansowych kobiety stanowią ponad 70%. Z danych KRS wynika, że w zarządach różnego rodzaju spółek podlegających rejestracji zasiada ponad 83,5 tys. kobiet. Z kolei wg GUS panie stanowią 1/3 osób pracujących na własny rachunek, czyli prowadzących działalność gospodarczą.

Wzrastająca rola kobiet w świecie finansów

Finansowa emancypacja kobiet stała się faktem. Globalnie kobiety decydują o 2/3 wszystkich wydatków konsumpcyjnych, a analizy wskazują, że ten odsetek będzie wzrastał. Dzieje się tak pomimo tego, że kobiety poświęcają codziennie dużo więcej czasu na opiekę nad domem, niż mężczyźni. Średnio w tygodniu jest to prawie 30 godzin, czyli prawie pełny etat! Czas wolny, który pozostaje w ich dyspozycji, najchętniej poświęcają na… zakupy. W pierwszej trójce ulubionych form spędzania wolnego czasu są jeszcze dbanie o wygląd i urodę oraz oglądanie telewizji. Do każdego z tych zajęć przyznaje się ponad 70% kobiet.

Bankowe produkty dla kobiet: programy rabatowe i ubezpieczenia

Kobiety są skłonne więcej wydawać, ale ostrożniej inwestują pieniądze. Częściej od mężczyzn wybierają lokaty jako formę oszczędzania, jednak bardziej rzetelnie spłacają kredyty, co potwierdzają dane z biur informacji gospodarczej i BIK.

Banki i firmy ubezpieczeniowe od czasu do czasu tworzą produkty finansowe dedykowane dla kobiet. Większość z nich związana jest z wydawaniem pieniędzy. Są to najczęściej karty kredytowe lub płatnicze, które oferują dodatkowe funkcjonalności przydatne kobietom. Należą do nich pakiety specjalnych ubezpieczeń, najczęściej typu Assistance oraz programy rabatowe. Kobiety oprócz unikatowych funkcjonalności doceniają także indywidualne podejście pracowników instytucji finansowych, którzy powinni być dla nich doradcami, a nie sprzedawcami. Kobiety docenią przede wszystkim zrozumienie ich potrzeb.

Jakub Augustynowicz, doradca finansowy Aspiro

Instytucje finansowe dostrzegają rolę, jaką kobiety pełnią w rodzinnym gospodarowaniu pieniędzmi. To właśnie do pań skierowane są coraz liczniejsze produkty finansowe. Podstawowym motywem takiego działania jest fakt, że kobiety wśród swoich priorytetów najczęściej stawiają rodzinę, a dbanie o domowy budżet postrzegają jako jeden z elementów troski o nią.

Źródło: Aspiro