W 2008 roku statystyczna Polka powyżej 16. roku życia przeznaczyła na oglądanie telewizji średnio 3 godz. 48 min. dziennie. To o ponad 21 minut więcej w porównaniu do mężczyzn w tym samym wieku.
Z analizy elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnej (badanie telemetryczne), realizowanego przez TNS OBOP od 1997 wynika, że od początku prowadzenia pomiaru kobiety poświęcają na oglądanie telewizji więcej czasu niż mężczyźni. Co roku średni dzienny czas, jaki kobiety powyżej 16. roku życia przeznaczają na oglądanie telewizji, jest o co najmniej kilka minut dłuższy niż w przypadku mężczyzn. Największa różnica – średnio aż 26 minut dziennie – miała miejsce w 2007 roku.
Najwięcej czasu kobiety przeznaczają na oglądanie stacji TVP1 (w okresie marzec 2008 – luty 2009 r. – 24% całkowitego czasu spędzonego przez telewizorem). Kolejne miejsca zajmują stacje TVP2, TVN oraz Polsat. W przeciwieństwie do kobiet, mężczyźni w tym samym okresie chętniej niż TVN wybierali Polsat.
Rys 1. Udziały najchętniej wybieranych przez kobiety w wieku 16+ stacji telewizyjnych w okresie 01.03.08 – 28.02.09
Stacjami charakteryzującymi się największą przewagą widowni kobiecej w stosunku do męskiej są: Mezzo, Zone Romantica oraz JimJam. W okresie 1.03.08 – 28.02.09 osiągnęły one wskaźnik affinity* w grupie kobiet o wartościach odpowiednio: 166, 165, 157. Dla porównania, stacjami o najbardziej męskiej widowni w tym samym okresie były Sport Klub+, Canal+ Sport2 oraz Patio TV.
Rys. 2. Stacje o najwyższym wskaźniku affinity* w grupie kobiet 16+ w okresie 01.03.08 – 28.02.09
* W zestawieniu dotyczącym affinity stacji nie uwzględniono stacji, których średni dzienny zasięg w grupie 16+ okresie 01.03.08 – 28.02 2009 wyniósł poniżej 10 tys. osób. Wartość wskaźnika affinity powyżej 100 oznacza, że dana grupa jest nadreprezentowana w średniej widowni, czyli dana stacja przyciąga widownię tej grupy. Odwrotnie interpretujemy wartości poniżej 100 dla tego wskaźnika.
Analiza czterech najpopularniejszych stacji (TVP1, TVP2, Polsat i TVN) pokazuje, że kobiety najwięcej czasu przeznaczają na oglądanie seriali: w okresie 01.03.2008 – 28.02.2009 jedną czwartą (24%) czasu spędzonego na oglądaniu tych stacji kobiety poświęciły właśnie na seriale. Przez kolejne 19% czasu kobiety oglądały filmy, a 13% przeznaczyły na rozrywkę. Dla porównania mężczyźni w tym samym okresie najwięcej czasu przeznaczyli na oglądanie filmów (23%), na drugim miejscu znalazły się seriale (20% czasu).
Najchętniej oglądanym programem wśród kobiet był serial „M jak miłość”. Średnia widownia premierowych odcinków programu wyniosła 4,9 mln kobiet (średnio 61% kobiet oglądających telewizję w czasie emisji serialu wybierało stację, na której był on nadawany). Kolejne miejsca w rankingu zajęły zmagania polskiej reprezentacji w piłce nożnej z drużynami Austrii i Niemiec podczas Mistrzostw Europy.
Rys. 3. Najlepiej oglądane programy w grupie Kobiety 16+ w okresie 01.03.2008 – 28.02 2009
„Chociaż kobiety przeznaczają dziennie na oglądanie telewizji więcej czasu niż mężczyźni, jest również w ciągu doby pora bardziej męska – między północą a 6 rano przed telewizorem zasiada większy odsetek mężczyzn niż kobiet. Warto także zauważyć, że kobiety znacznie chętniej niż mężczyźni oglądają kanały dziecięce razem z pociechami – świadczy o tym wysoki wskaźnik affinity w grupie kobiet 16+ dla stacji typowo dziecięcych, takich jak choćby JimJam, Jetix Play czy MiniMini” – komentuje Dariusz Rocki, Główny Specjalista ds. Obsługi Klienta Telemetrycznego TNS OBOP.
Źródło: TNS OBOP