Kobiety lubią świeże kwiaty i używane mieszkania

Paniom szczególnie zależy na tym, aby wykańczać własne „M” zgodnie ze swoimi upodobaniami. Wolą jednak nie przeprowadzać gruntownych remontów, tylko kupić mieszkanie używane, ale w dobrym stanie. Słabsza płeć? Nic bardziej mylnego. Jako sprzedający kobiety są znacznie twardszymi negocjatorami, a mimo to szybciej znajdują na swoje mieszkania nabywców.

Z okazji zbliżającego się Dnia Kobiet Home Broker sprawdził, w jaki sposób zachowanie kobiet na rynku nieruchomości różni się od zachowania mężczyzn. Różnic jest sporo, a rynkowe starcie pomiędzy kobietami i mężczyznami najprawdopodobniej wygrałyby panie.

Panie wolą używane

Przede wszystkim kobiety przykładają większą wagę niż mężczyźni do ograniczenia ryzyka związanego z nabyciem nieruchomości. Zgodnie z ankietą przeprowadzoną wśród ponad 1000 klientów Home Broker aż dla 58% kobiet bardzo istotną kwestią jest uniknięcie ryzyka nieukończenia budowy. W przypadku mężczyzn odsetek ten wynosi 51%. Nie powinno więc dziwić, że panowie chętniej zwracają swoje kroki w kierunku rynku pierwotnego. Chęć posiadania nowego mieszkania jest przynajmniej średnio istotna dla 90% mężczyzn. Wśród kobiet odsetek ten wynosi 80%.

… własna aranżacja, ale bez gruntownych remontów

Kobiety zwracają jednak większą uwagę na wykończenie „czterech kątów” zgodnie ze swoim upodobaniem. Jest to istotne dla 87% kobiet i dla 78% mężczyzn. Nie znaczy to jednak, że panie chcą przeprowadzać gruntowne remonty. Dla 83% z nich ważne jest, aby kupić mieszkanie w dobrym stanie. W przypadku mężczyzn analogiczny odsetek wynosi 72%.

Kobiety są dokładniejsze

A jakie są kobiety, gdy sprzedają mieszkania? Przede wszystkim bardziej skrupulatne niż mężczyźni. Uwidacznia się to już na etapie redagowania ogłoszenia o sprzedaży lokalu. – Panie zazwyczaj dokładnie weryfikują każdy element opisu mieszkania – zauważa Piotr Bykowski, doradca Home Broker z Katowic. W przypadku mężczyzn opis mieszkania mógłby się sprowadzić do metrażu, liczby pokoi oraz podania ceny za metr kwadratowy i poszczególne elementy wyposażenia lokalu. Kobiety patrzą na tę kwestię zupełnie inaczej. – Panie zwracają dużą uwagę na układ mieszkania, strony świata, widok z okna czy doświetlenie – wylicza Dominik Jaworski, doradca Home Broker z Katowic. Kobiety sprzedające mieszkania lepiej niż mężczyźni przygotowują się też do rozmów z potencjalnymi nabywcami. – Przedstawicielki płci pięknej często pytają, w jaki sposób przygotować lokal do prezentacji, jak skutecznie przekonać nabywców do zakupu mieszkania i wreszcie jak prowadzić negocjacje – wylicza Tomasz Stec, doradca Home Broker z Rzeszowa. Ma to odzwierciedlenie w statystykach. W przypadku mieszkań używanych sprzedawanych przez kobiety kupujący był w stanie wynegocjować średnio 3,2% upustu. Mężczyźni godzili się na znacznie większe ustępstwa. Jako gorsi negocjatorzy schodzili z ceny średnio o 3,7%.

… i szybciej sprzedają

Kobiety są więc lepiej przygotowane do sprzedania swojego mieszkania. Nie pozostaje to bez wpływu na cały proces transakcyjny. – Panie są bardziej zdecydowane, a co za tym idzie, szybciej podejmują decyzje o zawarciu transakcji – puentuje Agnieszka Kobs, doradca Home Broker. Tę prawidłowość potwierdzają także statystyki. W ostatnich 12 miesiącach mieszkanie sprzedawane przez kobietę czekało na nabywcę 119 dni, natomiast w przypadku mężczyzn 126 dni, czyli o tydzień dłużej.

Mieszkania używane, sprzedane w ostatnim roku na pięciu największych rynkach*

Płeć sprzedawcy

Upust od ceny ofertowej udzielony przez sprzedającego

Przeciętna powierzchnia (w m kw.)

Długość transakcji (od daty podpisania umowy pośrednictwa do umowy finalnej)

Kobieta

3,2%

45,7

118,8

Mężczyzna

3,7%

46,6

125,8

* Dane dotyczące: Krakowa, Poznania, Trójmiasta, Warszawy i Wrocławia

Źródło: Home Broker