Kolejny artysta prezentuje swoje prace w ramach Pekao Project Room 2017

Rozpoczęła się wystawa Mateusza Kuli „Wykopaliska” w ramach Pekao Project Room w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. To drugi artysta biorący udział w nowej, konkursowej odsłonie projektu. W tym roku, po raz pierwszy, młodzi artyści mają szansę zdobyć jedną z nagród: nagrodę główną o wartości 20 000 zł oraz nagrodę o wartości 10 000 zł. Wystawa potrwa do 19 marca. Wstęp na wszystkie wystawy w ramach projektu jest bezpłatny.


Formy przygotowane przez Mateusza Kulę przypominają rachityczne scenografie rodem z psychodelicznego westernu albo wystawnego kinderbalu. Gigantyczny rożek, krewetka-olbrzym, koślawy totem wydają się znajome. Przywodzą na myśl widziane dawno temu eksponaty z muzeum historii naturalnej. Jak w teście plam atramentowych Rorschacha, przypominają niechciane kształty, które w przeszłości do znudzenia dręczyły wyobraźnię.

 

Tło dla tych obiektów stanowią ściany pokryte gęsto skrawkami gigantycznej wycinanki, niemożliwej do odtworzenia. Zbieraninę skamieniałości rozkruszonych na drobne fragmenty. Te ułożone w równych rzędach formy są punktem wyjścia do dalszego działania, bazą prototypów domagających się materializacji.

 

Mateusza Kulę, odkąd pamięta, interesowały różne klasyfikacje, systematyki, gesty wprowadzania obrazów w ruch. Organiczny aspekt jego prac, które zdają się rozrastać na własnych zasadach, czyni go inicjatorem procesu twórczego porównywanego z pasją odkrywcy. Kula uważa się za skromnego pośrednika między zgromadzonymi wydarzeniami wizualnymi a odbiorcą. Swoją rolę widzi przede wszystkim w byciu entuzjastą, który buduje kolekcję bez jasno zdefiniowanego celu. Być może dlatego jego najnowszy zbiór przypomina uaktualnioną wersję Atlasu Mnemosyne Abyego Warburga, ikonograficznej kolekcji prześwietlającej mechanizmy kolektywnej pamięci. Idąc tym tropem, Kula przemierza tu jednak daleko bardziej zwyczajne terytoria.

 

Mateusz Kula urodził się w 1983 roku. Jest autorem instalacji, tekstów, obiektów, fotografii, wideo. Studiował filozofię i filmoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim, Intermedia na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie i Art & Science na University of Applied Arts w Wiedniu. Obecnie odbywa studia doktoranckie na Wydziale Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Członek Fundacji 36,6. Brał udział w wystawach SFX:PUBLICZNOŚĆ w Westfälischer Kunstverein w Münster (2005), Imhibition w Muzeum Narodowym w Krakowie (2006), Nie ma sorry w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2009), Body in the Library w BWA Wrocław (2010), Jerzy Ludwiński. Wypełniając puste pola (2011) w CSW Znaki Czasu w Toruniu, Rękawiczki Jeffa Koonsa w CSW Kronika w Bytomiu (2012), projekcie Spoczywanie (2015), Z mojego okna widać wszystkie kopce w Bunkrze Sztuki (2016). Najważniejsze wystawy indywidualne: End Of Time w Kunsthaus w Dreźnie (2015) i Zestawy w galerii Widna w Krakowie (2016). Jego prace znajdują się w kolekcjach galerii Bunkier Sztuki, Galerii Miroslava Kubika w Litomyslu i galerii Kronika w Bytomiu. Mieszka i pracuje w Krakowie.  

 

Bank Pekao Project Room to projekt wspierający młodą sztukę, który powstał we współpracy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Banku Pekao SA. Od kwietnia 2012 roku CSW prezentuje najciekawsze projekty przygotowane przez polskich twórcówDo tej pory odbyło się ok. 50 wystaw, m.in. takich artystów jak: Dorota Buczkowska, Kama Sokolnicka, Aleksandra Waliszewska, Piotr Grabowski, Przemek Matecki, Tymek Borowski, Michał Frydrych, Katarzyna Przezwańska, Jakub Woynarowski, Łukasz Surowiec czy Małgorzata Szymankiewicz. Po pięciu latach cykl wystaw zmienia formułę na konkursową: spośród wszystkich tegorocznych prezentacji w Project Room międzynarodowe jury wybierze laureatów Nagrody Głównej (o wartości 20 000 zł) oraz II Nagrody (o wartości 10 000 zł). Przyznana zostanie również Nagroda Publiczności. Wyniki konkursu opublikowane zostaną na stronie Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski na początku 2018 roku.