W tym roku w ramach największego europejskiego sondażu badającego kwestie zaufania poproszono obywateli z 14 badanych krajów o wybranie źródeł informacji, na których opinii oparliby swoją decyzję o wyborze samochodu, sprzętu AGD, środków czyszczących i diety. Przeprowadzona analiza wyników pokazała, że wbrew powszechnej opinii Europejczycy nie ufają znanym ludziom, a decyzję o zakupie danego produktu podejmują najczęściej po konsultacji z profesjonalistą lub znajomymi.
Twierdzą także, że swoich decyzji o wyborze produktu nie podejmują dzięki reklamom oraz informacjom zawartym w mediach. Stosunkowo słabo ufają także swoim kolegom z pracy (około 1%), dzieciom (ok. 2%) oraz internetowi (ok. 3%).
Europejczycy najczęściej ufają poradom uzyskanym od profesjonalisty: w wyborze diety aż 51% respondentów zaufałoby specjaliście, np. lekarzowi. Równie wysokim wskaźnikiem zaufania cieszą się wyspecjalizowane instytucje, np. instytuty żywienia, oraz znani specjaliści w danej dziedzinie (np. Krzysztof Hołowczyc w zakresie motoryzacji).
Badanie European Trusted Brands już od sześciu lat jest przeprowadzane w kilkunastu krajach Europy. Głównym jego celem jest poznanie poziomu zaufania Europejczyków do różnych dziedzin życia społecznego, politycznego i gospodarczego. W tym roku wzięło w nim udział ponad 25 tysięcy osób z 14 krajów, w tym z Rosji. W Polsce w badaniu uczestniczyło 1109 osób. Badanie zostało przeprowadzone we wrześniu 2005 r. z użyciem kwestionariusza wypełnianego samodzielnie przez respondentów.