Chińska organizacja kartowa UnionPay ma zaledwie 12-letnią historię. W tym czasie zdołała stać się globalnym graczem, który wydał niemal 4 miliardy kart płatniczych. Swoją pozycję zawdzięcza w dużym stopniu monopolowi na krajowym rynku. Pojawiają się jednak sygnały wskazujące, że okres ochronny dla UnionPay może wkrótce się skończyć.
Pod względem liczby wydanych kart chińska organizacja już dwa lata temu wyprzedziła zachodnich potentatów – Visę i MasterCarda. Na lokalnym rynku do tej pory UnionPay cieszył się wyjątkową pozycją wynikającą ze ścisłych związków z bankiem centralnym Państwa Środka. Wszystkie transakcje w juanach muszą być rozliczane za pośrednictwem tej organizacji.
Chińskie banki mogą wydawać karty ze znakiem innym niż UnionPay, ale tylko na zasadach tzw. co-branding.
Taka karta nosi logo np. MasterCard, ale jednocześnie musi mieć trójkolorowy znak lokalnego systemu. Jeśli klient płaci plastikiem poza Chinami, transakcję rozlicza amerykańska organizacja. Nie zarabia ona jednak na operacjach wewnątrz kraju.
Od kilku lat Chińczycy skutecznie budują także sieć akceptacji swoich kart poza krajem. Przychody z przetwarzania transakcji trafiają do lokalnych partnerów UnionPay (np. Discover w USA) i omijają rynkowych potentatów.
W środę na oficjalnej rządowej stronie internetowej opublikowano stanowisko Rady Państwa, w którym wskazano, że podmioty krajowe i zagraniczne będą mogły tworzyć własne systemy rozliczeniowe dla transakcji kartowych. Oznacza to otwarcie się chińskiego rynku plastikowego pieniądza na konkurencję z zewnątrz i potencjalny koniec ciągnącego się latami sporu handlowego ze Stanami Zjednoczonymi.Jak donosi „The Wall Street Journal” wiadomość zaskoczyła przedstawicieli amerykańskich organizacji kartowych. Nie są znane jeszcze szczegóły rządowego planu, w tym terminy kolejnych kroków w stronę liberalizacji rynku. Pewne jest jednak, że Visa, MasterCard i American Express będą żywotnie zainteresowane szerszym wejściem na chińskie podwórko. Do podziału jest olbrzymi i szybko rosnący rynek – w 2013 r. lokalne banki wydały 391 mln kart, o 18 proc. więcej niż rok wcześniej.