Konsumenci w Wielkiej Brytanii nie chcą płacić za bezpieczeństwo bankowości elektronicznej

Ankieta przeprowadzona na grupie 1000 brytyjskich rodzin pokazała, że 11% dorosłych było ofiarami oszustwa internetowego, ale mimo to prawie dwie trzecie (61%) konsumentów pozostaje w niewiedzy na temat bezpieczeństwa operacji przeprowadzanych za pośrednictwem Internetu.

Unisys twierdzi, że mimo wysokiego ryzyka kradzieży dokonanej dzięki uzyskaniu tożsamości internetowej klienta banku, większość posiadaczy kont bankowych nie jest zainteresowana w aktywnym zmniejszaniu tego niebezpieczeństwa. Odkrycie to okaże się szokiem dla banków, które oczekiwały na podział części kosztów ze swoimi klientami.

Większość dorosłych (66%) nie jest przygotowana, by płacić za zwiększoną ochronę przeciwko oszustom. Ponad połowa (58%) przyznała, że nie jest zainteresowana edukacją w sferze zabezpieczenia się przed nimi, a 50% nie zmieniłoby banku, aby uzyskać lepsze warunki ochrony.

Zapytani, co mogą prywatnie zrobić w celu zwiększenia bezpieczeństwa swoich transakcji elektronicznych, najczęściej padającą odpowiedzią (80%) było niszczenie informacji osobistych, takich jak ogłoszenia i potwierdzenia bankowe, bardziej uważnie.

Unisys uważa również, że same banki nie robią zbyt wiele, by przekonać konsumentów do zmiany zdania w sprawie bezpieczeństwa transakcji. 73% klientów twierdzi, że ich bank nigdy nie skontaktował się z nimi w celu przedyskutowania potencjalnych zagrożeń czy też, aby potwierdzić większe transakcje. Tylko niewielka część badanych (9%) została poinformowana przez swój bank o ryzyku oszustw podczas dokonywania transakcji za pośrednictwem Internetu.

Nigel Moden z Unisys mówi, że brytyjscy konsumenci zdają się być szczęśliwi i ślepo podążać za swoim bankiem, niezależnie od ryzyka, że staną się ofiarami oszustwa: „Takie postępowanie zgodnie z zasadami laissez-faire nie tylko zachęca oszustów do dalszego działania, ale również ułatwia kradzież milionów funtów, które co roku są nieuczciwie odbierane konsumentom w Wielkiej Brytanii. W tym momencie zainteresowanie klientów i banków nie idzie w parze, ponieważ to instytucje finansowe ponoszą odpowiedzialność za utratę zasobów finansowych przez nie zgromadzonych.

Moden twierdzi, że banki muszą w efekcie starać się zwalczać oszustwa, zanim do nich dojdzie, poprzez uruchamianie ulepszonych metod ich wykrywania. Jednocześnie pojawia się potrzeba zwiększania wiedzy klientów banków na temat oszustw internetowych, aby zjednoczyć ich w walce przeciwko złodziejom.