Konsument w postępowaniu upadłościowym

W dniu 31 marca 2009 roku weszły w życie zmienione przepisy ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych, wprowadzające możliwość wszczęcia i przeprowadzenia postępowania upadłościowego w stosunku do osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej (konsumentów).

Ustawodawca, wprowadzając nową formułę upadłości, nie uregulował tego odrębnej ustawie, ale zmienił przepisy ustawy Prawo upadłościowe i naprawcze (zwanej dalej PUiN). Tym samym, również w zakresie  tzw., upadłości konsumenckiej, co do zasady mają zastosowanie przepisy PUiN.

Celem postępowania upadłościowego sensu largo jest równomierne zaspokojenie roszczeń wierzycieli. Podstawowym skutkiem ogłoszenia upadłości jest zawieszenie postępowań sądowych oraz egzekucyjnych, dotyczących masy upadłości (art. 174 § 1 pkt.4 k.p.c. 145, 146 PUiN). Ogłoszenie upadłości nakłada na upadłego szeroko rozumiany obowiązek współpracy z syndykiem.

Istotne zmiany wprowadzone do przepisów postępowania upadłościowego wobec konsumenta w stosunku do tych, jakie obowiązują w postępowaniu przeciwko przedsiębiorcom to:

– Sąd dokonuje ustalenia planu spłaty długów po sporządzeniu ostatecznego planu podziału masy upadłości oraz po opuszczeniu przez dłużnika lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego.
– Plan spłaty obejmuje wszystkie zobowiązania upadłego, powstałe do dnia jego ustalenia. Jeżeli sprzedaż majątku konsumenta nie doprowadzi do całkowitego wykonania planu spłaty wierzycieli, sąd wyda postanowienie, w którym w odpowiednim zakresie zobowiąże konsumenta do spłaty niezaspokojonych wierzytelności w okresie nie dłuższym niż 5 lat, zaś w wyjątkowych wypadkach nawet w okresie 7 lat. Po upływie tego okresu pozostała niezaspokojona część zobowiązań zostanie umorzona, zaś kolejna możliwość zgłoszenia wniosku o upadłość powstanie po upływie 10 lat od wydania takiego postanowienia o umorzeniu.
– W okresie wykonywania planu spłaty wierzycieli konsument nie może dokonywać zakupów na raty ani zakupów z odroczonym terminem płatności.

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej nie spełniają wszystkich oczekiwań, jakie pokładano na etapie prac nad wprowadzeniem nowelizacji ustawy o prawie upadłościowym i naprawczym. Z punktu widzenia konsumenta niewątpliwie korzystne jest rozwiązanie, przewidujące możliwość uwolnienia się od odpowiedzialności za część długu w przypadku trudności w wykonaniu w całości nałożonego planu spłaty. Czas, jaki musi upłynąć, by część spłat została umorzona, jest jednak bardzo długi (5-7 lat).

Z punktu widzenia wierzycieli istotnym jest, iż zatwierdzenie planu spłaty będzie możliwe po opuszczeniu lokalu mieszkalnego, bądź domu jednorodzinnego przez dłużnika, co w sposób istotny przyspieszy potencjalną możliwość zbycia nieruchomości. W praktyce bowiem dość często zdarza się, że zachodzi konieczność przeprowadzenia dodatkowego postępowania sądowego o opróżnienie lokalu mieszkalnego.

Krzysztof Żyto

Źródło: Kancelaria Prawna Chajec, Don-Siemion i Żyto