Konto kupisz w supermarkecie

Czy założyłbyś ROR w supermarkecie? Niewykluczone, że już niedługo staniesz przed takim dylematem. Sieci handlowe wprowadzają coraz więcej produktów finansowych. Karta kredytowa, ubezpieczenie, kredyt gotówkowy czy ratalny to już niemal standard. Kolejnym krokiem będą konta osobiste.

Pomysł wcale nie jest tak niedorzeczny, jak mógłby wydawać się na pierwszy rzut oka. Na Zachodzie to już się dzieje. W Wielkiej Brytanii jesienią klienci sieci odzieżowej Marks&Spencer będą korzystać z rachunków osobistych wydawanych pod tym brandem. W przyszłym roku do oferty wprowadzi je Tesco Bank. Miały pojawić się wcześniej, ale projekt został przesunięty, bo na pierwszy ogień poszły… kredyty mieszkaniowe. Wkrótce podobne rozwiązania zawitają do Polski.

W Polsce w największych sieciach handlowych klienci już od dawna mogą wnioskować o karty kredytowe czy kredyty ratalne. W ubiegłym roku paleta dostępnych produktów powiększyła się o zwykłe kredyty gotówkowe. Obok kredytów dostępne są także ubezpieczenia. Wszystkie produkty oferowane są we współpracy z bankami. Nad wprowadzeniem do oferty rachunków osobistych pracuje już Meritum Bank, który jest głównym partnerem działającego w Polsce Tesco Finanse. Szczegóły dotyczące projektu nie są na razie znane.

Konto z supermarketu

Wiadomo natomiast, jak będą wyglądały konta w brytyjskim banku Marks&Spencer. Pojawią się dwa pakiety – zwykły i droższy Premium. Pakiet Pemium będzie gwarantował szereg usług dodanych. Będą to zniżki na zakupy w sieci M&S, rabaty sezonowe, vouchery, ubezpieczenia, karty podarunkowe, darmowe napoje w kawiarniach M&S Cafe oraz automatycznie przyznawany debet o wartości 500 funtów, z czego pierwsze 100 będzie nieoprocentowane. Mniej benefitów dostaną klienci korzystający z podstawowej wersji produktu.

Marks&Spencer to jednak sieć, która kieruje swoją ofertę do bardziej zamożnego klienta. Czego można zatem oczekiwać po koncie osobistym, które zaoferuje supermarket nastawiony na masowego klienta? Wydawałoby się, że naturalnym kierunkiem będzie bardziej rozbudowany program rabatowy. Jeśli spojrzymy na program lojalnościowy Tesco, można oczekiwać, że klienci będą mogli odzyskać też część kwoty wydanej na zakupy, dzięki mechanizmowi moneyback. Dziś do ich kieszeni wraca 0,5 proc. od wartości zakupów dokonanych w sieci oraz kupony rabatowe na wybrane produkty. Być może wartością dodaną będzie wyższa stawka moneybacku, wyższa wartość kuponów lub zniżki na paliwo w stacjach prowadzonych pod własnym brandem.

Patrząc na dotychczasowe promocje kierowane do posiadaczy kart Clubcard można też oczekiwać promocji na wybrane produkty, niedostępnych dla zwykłych klientów sklepu i spersonalizowanych ofert produktowych. Nie sposób też pominąć produktów kredytowych, na których banki zarabiają najlepiej. Można tu oczekiwać uproszczonej procedury i lepszych warunków dla posiadaczy ROR. Bank po dochodach oszacuje bowiem możliwości finansowe własnego klienta.

ROR wzmocni więź klienta z marką

Dlaczego sieci handlowe miałyby oferować konta osobiste? Przede wszystkim, by jeszcze mocniej wzmocnić więź klienta z daną marką. Konto osobiste to podstawowy produkt w ofercie banku. W odróżnieniu na przykład od kart kredytowych wydawanych do niedawna nieco na siłę, konto osobiste jest wybierane przez klienta świadomie. To tu będzie przelewał swoją pensję czy emeryturę, to za jego pomocą zyska dostęp do innych produktów. Bank będzie mógł z mniejszym ryzykiem kredytować jego zakupy w sieci, a to powinno przełożyć się na lepsze warunki pożyczek.

Z kolei dla banków wchodzących w supermarketowy biznes jest to ogromna, niezagospodarowana w dużej części nisza. Dla przykładu sklepy Tesco odwiedza co tydzień 5 mln klientów. Wielu z nich płaci gotówką i nie posiada konta w banku. Praktyka pokazuje natomiast, że klient, który założy konto w banku pozostaje przy nim na lata. Z takiego układu korzyści będzie czerpać bank, sieć handlowa, która rabatami przywiąże klienta i sam klient, który będzie kupował taniej. Symbioza idealna? Czas pokaże, czy taki scenariusz się sprawdzi.

Źródło: Bankier.pl