Kontrola jakości działań merchandisingowych

Impulsem do przeprowadzenia audytu były wyniki badania „Funkcje merchandisingu w marketingu bankowym”, zrealizowanego w czerwcu br. na zlecenie PMT Marketing System przez firmę Pentor – Poznań. Wyniki pokazały, że menadżerowie pozytywnie oceniają działania merchandisingowe prowadzone w ich bankach. Aż 66 proc. menadżerów było zdania, że obecny system ekspozycji materiałów reklamowych „działa dobrze”, dlatego firma PMT Marketing System postanowiła to sprawdzić.

Okazuje się, że w 15 proc. placówek bankowych znaleziono nieaktualne materiały reklamowe. W prawie połowie badanych oddziałów, ulotki rozłożone były poza przeznaczonymi do tego stojakami, a niemal w co 10 oddziale można było spotkać materiały reklamowe wykonane samodzielnie kolorowymi pisakami lub na komputerach przez pracowników oddziałów. Często spotykano również plakaty powieszone nie na specjalnych nośnikach, lecz na ścianach i tablicach przy użyciu pinezek lub taśmy klejącej.

„W niektórych bankach działania merchandisingowe realizowane są na zadowalającym poziomie, ale w niektórych merchandising w ogóle nie jest stosowany. Aż 77 proc. badanych przez nas oddziałów nie stosuje prezentacji blokowej, która polega na umieszczaniu w bezpośrednim sąsiedztwie plakatów i ulotek reklamujących ten sam produkt. Wykorzystanie tej techniki pozwala znacznie zwiększyć widoczność ekspozycji” – wyjaśnił Michał Klincewicz z PMT Marketing System.

Metodologia

Audyt został przeprowadzony przez PMT Marketing System w poznańskich oddziałach banków: BGŻ (w tym Integrum), BPH, ING Bank Śląski, Kredyt Bank, Lukas, Millennium, Pekao S.A., PKO BP. Łącznie analizie poddano 98 oddziałów. Badanie realizowano w ostatnich dniach sierpnia br.