Kościuszko rusza na giełdę

26 maja br. spółka zakończyła pierwszą publiczną ofertę akcji, w której pozyskała 11,3 mln zł. Podmiotem dystrybuującym akcje serii D w ofercie publicznej było Biuro Maklerskie Banku BGŻ.

– Zakładaliśmy pewien przedział, w którym powinna się zmieścić kwota pozyskana z emisji. 11,3 mln zł to w obecnej sytuacji rynkowej wynik całkiem niezły.– mówi Marek Zuber, przewodniczący Rady Nadzorczej Grupy Kościuszko Polskie Jadło SA

– Nie bez znaczenia jest także to, że cena emisyjna, którą uzyskaliśmy sprzedając akcje, osiągnęła 6,5 zł, czyli górną granicę widełek cenowych. Pokazuje to, że inwestorzy dobrze oceniają perspektywy rozwoju spółki i wiążą z nią duże nadzieje. Pamiętajmy, że nie zależało nam na tym, aby się sprzedać za wszelka cenę. Środki na rozwój i tak mamy. Prognozy przez nas ogłoszone są niezagrożone – dodaje Zuber.

Zgodnie ze strategią rozwoju na lata 2007-2009, spółka zamierza przeznaczyć środki pozyskane z emisji na:

budowę ogólnopolskiej sieci restauracji w sektorze premium (Polskie Jadło);

budowę ogólnopolskiej sieci restauracji w sektorze fast food (Ready & Go);

rozwój samoobsługowych barów z jedzeniem na wagę (Lanczowisko);

budowę wytwórni i centrum magazynowo-logistycznego;

rozwój sprzedaży produktów własnych i ich wprowadzenie do kolejnych sieci handlowych.

Pozyskanie kapitału na rozwój było zasadniczym, lecz nie jedynym celem emisji.

– Uzyskanie kapitału na inwestycje poprzez giełdę jest jedną z wielu dróg do zdobycia środków na rozwój, podczas gdy tylko wejście na giełdę oferuje wartość dodaną wobec innych form dokapitalizowania spółki – mówi Jan Kościuszko, prezes Zarządu Grupy Kościuszko Polskie Jadło SA

– Dużą wagę ma dla nas sam status spółki publicznej. Ta szczególna pozycja opiera się na wiarygodności spółki notowanej – a więc transparentnej, podlegającej konkretnym wymogom i obowiązkom informacyjnym, dzięki którym inwestor czy kontrahent ma więcej miarodajnych danych, na których może oprzeć swoje decyzje. Wejście na Giełdę pomoże nam w skutecznym uczestnictwie w przetargach, negocjacjach, ofertach publicznych – czyli w systematycznym i ekstensywnym rozwijaniu biznesu – dodaje Kościuszko.

Obecnie spółka intensyfikuje działania prowadzące do współpracy z dużą siecią detalicznej dystrybucji paliw, z siecią hipermarketów oraz z operatorem dróg szybkiego ruchu w Polsce. W roku 2007 spółka uzyskała 15,9 mln zł przychodów, wypracowując 5,2 mln zł zysku netto. Prognozy, określane przez Zarząd jako „konserwatywne i bezpieczne”, mówią o przychodach na poziomie 29,5 mln zł i zysku netto w kwocie 11,5 mln zł w roku 2008. W roku następnym parametry te mają osiągnąć odpowiednio 40 mln zł i 16 mln zł.