Do końca 2008 r. KIR S.A. planuje objąć zasięgiem usługi 50% klientów bankowości elektronicznej w Polsce. Rozwiązanie EBPP zostało przygotowane we współpracy z firmą informatyczną Sygnity.
– Zakończyliśmy wewnętrzne testy wdrożeniowe EBPP. Uzgodniliśmy także warunki wdrożenia pilotażowego usługi EBPP z liderem bankowości internetowej oraz ze znaczącą spółką sektora energetycznego. Zaawansowane są nasze rozmowy z kolejnymi masowymi wierzycielami. Do końca 2008 r. przewidujemy pozyskanie firm z branży telekomunikacyjnej i dostawców multimediów, energetycznej, gazowniczej oraz usług komunalnych – informuje Bartosz Drabikowski, członek zarządu Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A.
Zasada działania usługi EBPP jest prosta. KIR S.A. pełnić będzie rolę pośrednika pomiędzy wierzycielem masowych płatności a bankiem. Wierzyciel, zamiast wysyłać swoim klientom fakturę za energię elektryczną, telefon czy gaz w tradycyjnej formie papierowej, będzie dostarczał fakturę w postaci elektronicznej. Klient posiadający konto internetowe w danym banku, po zalogowaniu się do systemu, zostanie poinformowany o płatnościach. Będzie też mógł – w odróżnieniu od standardowego przelewu – błyskawicznie zrealizować fakturę bez potrzeby wpisywania numeru konta, adresu czy nazwy wierzyciela.
– Rozwiązanie, które wdrożyliśmy w Krajowej Izbie Rozliczeniowej S.A. przygotowali polscy informatycy. Bazuje na najlepszych światowych praktykach między innymi związanych z bankowością internetową. Jestem przekonany, że ułatwi ono zarówno osobom indywidualnym jak i instytucjom, realizację wszelkiego rodzaju płatności, a wszystko oczywiście bez kolejek i wychodzenia z domu. Wystarczy komputer i podłączenie do Internetu – powiedział Witold Fidos, zastępca dyrektora generalnego sektora bankowo-finansowego w Sygnity SA.
Zdaniem przedstawicieli KIR S.A. usługa EBPP posiada wiele zalet zarówno z punktu widzenia wierzyciela wystawiającego faktury, banku jak i odbiorcy masowych usług.
– Spółka energetyczna, telekomunikacyjna czy dostawca multimediów, będą mogły ograniczyć koszty związane z drukowaniem i wysyłką papierowych faktur, a także zmniejszyć liczbę klientów nieterminowo regulujących płatności. Dla banku wprowadzenie EBPP oznacza możliwość zwiększenia przychodów z transakcji elektronicznych. Dla odbiorcy usług masowych nowa usługa to po prostu ogromna wygoda. Koniec z papierowymi książeczkami i fakturami, które przecież nie zawsze docierają do nas w terminie i o opłacaniu których ciągle trzeba pamiętać. Koniec z kolejkami – wyjaśnia Romuald Kłosiński, dyrektor Departamentu Projektów KIR S.A.
Dzięki wieloletniej współpracy z bankami, Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A. przewiduje masowe wdrożenie nowej usługi.