Kredyt technologiczny dla małych i średnich firm

W październiku b.r. ogłoszony zostanie kolejny konkurs na dofinansowanie wdrożenia nowych technologii – będzie to zapewne ostatnia szansa na skorzystanie z premii technologicznej – poinformowali przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego na konferencji zorganizowanej wspólnie ze Związkiem Banków Polskich. Z informacji ZBP wynika, że zainteresowanie rynku instrumentem nie słabnie.

Fundusz Kredytu Technologicznego, zarządzany przez BGK, dysponuje dziś kwotą ponad 409 mln euro. Środki te są przeznaczone na wypłatę tzw. premii technologicznej. Stanowi ona dofinansowanie inwestycji w ramach działania 4.3 Kredyt technologiczny POIG na lata 2007-2013. Jak dotąd BGK udzielił wsparcia dla 472 inwestycji technologicznych na łączną kwotę 1,136 mld zł, z czego przedsiębiorcy zrealizowali 92 projekty.

– Kredyt technologiczny, zarówno dla beneficjentów jak i dla instytucji zajmujących się wdrażaniem tego instrumentu stanowi pewnego rodzaju trening przed przyszłym okresem programowania. W latach 2014-2020 należy się spodziewać silniejszej tendencji do wykorzystywania instrumentów pozadotacyjnych, w tym instrumentów zwrotnych lub mieszanych. Tym bardziej zatem cieszy rosnące zainteresowanie tym działaniem, dające sygnał, że także w kolejnych latach i przy zmodyfikowanych zasadach korzystania, fundusze unijne będą wykorzystywane z sukcesem, przyczyniając się do rozwoju polskiej gospodarki- powiedziała p. Iwona Wendel, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
BGK, jako instytucja odpowiedzialna za wdrażanie tego instrumentu finansowego, w sierpniu zakończył ocenę aplikacji, które wpłynęły w grudniu 2011. Przedsiębiorcy złożyli wówczas rekordową liczbę 627 projektów, o wartości 1,6 mld zł z których 46% okazało się zgodne z kryteriami i uzyskało promesę premii technologicznej.

– Obecnie w Ministerstwie Gospodarki trwają prace nad dokonaniem zmiany planu finansowego Funduszu Kredytu Technologicznego na 2012 rok, mające na celu przesunięcie kwoty przeznaczonej na udzielanie przedsiębiorcom premii technologicznej w roku 2013 jeszcze na rok 2012 dzięki czemu zwiększy się ona z 470 mln zł do 900,5 mln zł. Zmiana ta pozwoli na zawarcie umów ze wszystkimi wnioskodawcami, których projekty zostały rekomendowane do wsparcia w ramach, grudniowego naboru-  zapowiedziała p. Ilona Antoniszyn-Klik, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Gospodarki.
Kredyt technologiczny to instrument wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw, które chcą się rozwijać i wdrażać innowacyjne rozwiązania technologiczne. Udzielany jest na warunkach rynkowych przez 20 banków komercyjnych współpracujących z BGK, zaś BGK udziela wsparcia przedsiębiorcom w formie premii technologicznej. Kredyt może być przeznaczony na realizację tzw. inwestycji technologicznej. Z technicznego punktu widzenia dotacja w działaniu 4.3 Kredyt technologiczny POIG to spłata części kapitału zaciągniętego kredytu. Beneficjentem pomocy mogą być podmioty gospodarcze mające siedzibę (osoby fizyczne – miejsce zamieszkania) na terenie Polski i spełniające kryteria mikro, małego lub średniego przedsiębiorcy, zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE)800/2008 oraz posiadające zdolność kredytową.

BGK w październiku uruchomi nowy konkurs. Ogłoszenie w tej sprawie zostanie opublikowane we wrześniu br. Z uwagi na ustawowy (graniczny) termin przyznawania promes premii technologicznej (15 września 2013 r.), planowany w IV kwartale br. konkurs będzie prawdopodobnie ostatnim już naborem wniosków do Kredytu technologicznego.

Banki kredytujące współpracujące z BGK potwierdzają, że zainteresowanie kredytem technologicznym i premią technologiczną jest w dalszym ciągu bardzo duże. Jeśli przekroczy ono aktualnie dostępny budżet działania 4.3 POIG, istnieje szansa na dodatkowe środki.

– Banki są drugim, po środkach własnych, źródłem finansowania innowacji i stale rośnie zainteresowanie klientów usługami dla tego obszaru. To pokazuje pewien potencjał, ale i oczekiwania wobec banków. Banki stale muszą pracować nad swoją ofertą, rozwijać ją, dostosowywać do nowych wyzwań. Kredyt technologiczny jest bardzo udanym przykładem współpracy sektora publicznego i bankowego. Mam nadzieję, że doświadczenia te zostaną wykorzystane szerzej w nowej perspektywie finansowej- powiedział p. Krzysztof Pietraszkiewicz, Prezes Związku Banków Polskich.

Udzielanie kredytu technologicznego i premii regulują odpowiednie przepisy, przede wszystkim ustawa z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej. Ze względu na to, że wsparcie, o którym mowa, jest finansowane ze środków UE, mają zastosowanie także m.in. zapisy POIG. Ze wspomnianej ustawy wynika wprost, iż kredytem technologicznym finansowana może być inwestycja, której przedmiotem jest wdrożenie własnej lub nabytej nowej technologii, w postaci prawa własności przemysłowej, usługi badawczo-rozwojowej lub nieopatentowanej wiedzy technicznej. Technologia ma umożliwiać wytwarzanie nowych lub znacząco ulepszonych towarów, procesów lub usług. Ustawa pozwala na finansowanie wdrażania jedynie najnowszych rozwiązań – technologia nie może być stosowana na świecie dłużej niż 5 lat. Co ważne, nowość technologii musi być potwierdzona w opinii wydanej przez odpowiednią jednostkę badawczo-naukową.

Kredytem technologicznym można sfinansować maksymalnie 75% kosztów kwalifikowalnych inwestycji. Wsparcie z UE i budżetu państwa stanowi premia technologiczna, której wysokość zależy od wielkości przedsiębiorstwa  oraz województwa, w którym zlokalizowana jest inwestycja. Dla inwestorów jest istotne, że wielkość premii jest uzależniona od lokalizacji inwestycji, a nie siedziby wnioskodawcy. Kwota premii wynosi odpowiednio: 70%, 60%, 50% lub 40% kwoty kosztów kwalifikowanych, ale nie więcej niż 4 mln złotych. BGK wypłaca premię do banku kredytującego, jednorazowo, po zakończeniu inwestycji technologicznej.

Kredyt technologiczny już stał się właściwie jedynym instrumentem wsparcia dla małych i średnich firm. W schematach dotacyjnych dedykowanych MSP, finansowanych z pozostałych działań POIG oraz w ramach RPO zakontraktowano lub wkrótce zakontraktuje się wszystkie dostępne środki. Ten instrument pomocowy łączy w sobie 3 źródła finansowania inwestycji: środki prywatne beneficjenta (min. 25 % kosztów), kredyt bankowy oraz dotację publiczną. Występuje tu klasyczny efekt dźwigni – wraz z uruchomieniem środków publicznych na realizację pewnych działań wzrasta również zaangażowanie sektora prywatnego w ich finansowanie. Jest to efekt bardzo pożądany z punktu widzenia interwencji funduszy strukturalnych.

Źródło: BGK