Kryzys sprzyja nowym formom marketingu w Sieci

Rynek marketingu internetowego w modelu „płać za sukces” urósł w zeszłym roku o 30 proc. – wart jest już 50 mln zł. Stanowi to ok. 5 proc. wartości krajowego rynku reklamy online w 2008 r. a prognozy są jeszcze bardziej optymistyczne.

W czasie kryzysu firmy poszukują tańszych, ale skutecznych narzędzi promocji i pozyskania nowych klientów. W przeciwieństwie do tradycyjnych rozwiązań, w marketingu afiliacyjnym korzysta się z modelu współpracy CPA – Cost per Action. Zasada działania marketingu afiliacyjnego jest prosta: nie ma sukcesu – nie ma pieniędzy. Reklamodawca nie płaci za każde klikniecie na banner lub link, a za lead tj. zakończoną sukcesem wcześniej ustaloną interakcje z użytkownikiem Internetu. W przypadku serwisów społecznościowych może to być rejestracja nowego użytkownika. Dla portalu branżowego miernikiem sukcesu będzie subskrypcja newslettera przez nowego użytkownika. Sklep internetowy z kolei rozliczy się z wydawcą za każdego nowego klienta przekierowanego z danej strony.

Wbrew pozorom taki sposób rozliczania jest korzystny także dla wydawców serwisów internetowych. Zaangażowany wydawca serwisu nie jest zdany jedynie na działania odwiedzających. Kierując umiejętnie ruchem na stronie internetowej, może aktywnie wpływać na osiągane rezultaty. Taki model współpracy z serwisami gwarantuje jasne zasady działania dla obu stron, pozwala wyeliminować strony internetowe będące biernym „słupem ogłoszeniowym” i nagrodzić zaangażowanych wydawców. Za wyszukanie odpowiednich partnerów i koordynację współpracy odpowiedzialna jest tzw. sieć afiliacyjna.

Model „płać za sukces” przekonuje coraz większą rzeszę reklamodawców, dlatego rok 2009 zapowiada się jeszcze lepiej dla rynku marketingu afiliacyjnego w Polsce i w regionie. Dlatego też jeden z liderów na naszym rynku, firma zanox, chce rozwijać się na nowych rynkach Europy Centralnej i Wschodniej (Rosja, Kraje Nadbałtyckie, Węgry, Rumunia, Bułgaria). Polska ma stać w centrum nowej struktury, dlatego przewiduje się rekrutację nowych pracowników.

Na polskim rynku marketingu afiliacyjnego przybywa coraz więcej graczy. Usługi te proponują także takie firmy jak Trade Doubler, Afilo, Novem, Online Media Group i AdLeader.
Źródło: zanox