Kto porówna internetowe polisy?

Polscy ubezpieczyciele już od 11 lat oferują polisy w systemie direct. Sprzedaż ubezpieczeń przez Internet i telefon to rozwiązanie, które jest bardzo wygodne dla klienta. Przed zakupem polisy większość internautów chce porównać oferty poszczególnych ubezpieczycieli. Na tę potrzebę odpowiadają wyspecjalizowane porównywarki. Pierwszy portal porównujący ubezpieczenia działa już od ośmiu lat.


Z najstarszej porównywarki co roku korzysta ponad 1 mln osób


Wraz ze stopniowym wzrostem liczby polis sprzedawanych przez Internet utworzyła się nisza rynkowa, którą zajęły porównywarki. Pierwszy serwis porównujący ubezpieczenia (ipolisa.pl) rozpoczął swoją działalność w 2006 r. Z jego usług co roku korzysta ponad milion osób.

Serwis ipolisa.pl to nie jedyna porównywarka ubezpieczeniowa, która odgrywa istotną rolę na tzw. rynku direct. Dużą liczbę ubezpieczeń sprzedają również trzy inne serwisy: ubea.pl, rankomat.pl i superpolisa.pl. Pierwsza z wymienionych porównywarek, podobnie jak ipolisa.pl należy do wrocławskiej multiagencji ubezpieczeń Ubea (Ubea.pl sp. z o.o.).

Serwisy obsługiwane przez Ubea.pl w ramach polis komunikacyjnych prezentują propozycje 17 ubezpieczycieli. Ofertą 10 firm wyróżnia się Rankomat i Superpolisa. Rankomat na stronie internetowej informuje co prawda o ofertach 16 firm, jednak w trakcie 20 kalkulacji liczba porównywanych ubezpieczycieli nie przekroczyła dziesięciu.

Pozostałe portale (w tym superpolisa.pl) mają mniej propozycji dla kierowców. Warto wspomnieć, że praktycznie wszystkie porównywarki prócz ubezpieczeń komunikacyjnych prezentują również inne produkty (np. polisy dla turystów). Rankomat.pl dodatkowo oferuje produkty bankowe (np. lokaty i kredyty).

Informacje na temat wiodących porównywarek ubezpieczeniowych, które działają na polskim rynku
Nazwa porównywarki ubezpieczeniowej Firma zajmująca się obsługą porównywarki (operator serwisu) Liczba ubezpieczycieli porównywanych w ramach polis komunikacyjnych Łączna liczba współpracujących ubezpieczycieli Dodatkowe informacje
ipolisa.pl Ubea.pl Sp. z o.o. 17 30 Miesięczna liczba klientów serwisu przekracza 100 000. 
ubea.pl Ubea.pl Sp. z o.o. 17 30 Porównywarka dodatkowo prezentuje oferty dla klientów biznesowych.
Rankomat Rankomat.pl S.A. 10
(firma deklaruje 16)
brak danych Porównywarka dodatkowo prezentuje oferty produktów finansowych (np. kredytów i lokat).
Superpolisa Agencja Konsultant Sp. z o.o. 10 18

Źródło: opracowanie własne na podstawie stron porównywarek ubezpieczeniowych

Sprzedawcy internetowych polis mają teraz trudniejsze zadanie


W trakcie sześciu kolejnych lat (2006 r. – 2012 r.) porównywarki ubezpieczeniowe korzystały z bardzo dobrej koniunktury na rynku direct. Ta sytuacja nieco zmieniła się w 2013 r. Wtedy po raz pierwszy nie odnotowano wzrostu liczby polis sprzedawanych przez Internet oraz telefon. Najnowsze dane Polskiej Izby Ubezpieczeń wskazują, że stabilizacja wolumenu sprzedaży wciąż jest widoczna. W trakcie trzech kwartałów 2014 r. liczba ubezpieczeń sprzedanych przez Internet lub telefon spadła tylko o 0,78% (patrz poniższa tabela). Ten wynik został obliczony w relacji do analogicznego okresu poprzedniego roku (I kw. – III kw. 2013 r.).

Najważniejsze wyniki ubezpieczeniowego rynku direct (I kw. 2013 r. – III kw. 2014 r.)
Okres →
Analizowana wartość
od I kw. do III kw. 2013 r. od I kw. do III kw. 2014 r. Zmiana w relacji do pierwszych trzech kwartałów 2013 r.
Łączna liczba polis sprzedanych na rynku direct 4 125 198 4 093 154 -0,78%
Liczba polis OC dla kierowców, które zostały sprzedane na rynku direct 1 082 130 1 021 013 -5,65%
Przypisana składka brutto wszystkich polis sprzedanych na rynku direct 898 085 zł 801 173 zł -10,79%
Przypisana składka brutto w polisach dla kierowców, które zostały sprzedane na rynku direct 503 160 zł 453 063 zł -9,96%
Udział polis OC dla kierowców w liczbie ubezpieczeń sprzedanych na rynku direct 26,23% 24,94% -1,29 punktu procentowego (p.p.)
Udział polis OC dla kierowców w wartości przypisanej składki brutto (na rynku direct) 56,03% 56,55% 0,52 p.p.
Przypisana składka brutto wszystkich polis (rynek direct oraz tradycyjne kanały dystrybucji) 43 303 944 zł 40 806 754 zł -5,77%

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych Polskiej Izby Ubezpieczeń


W przypadku internetowych polis OC dla kierowców spadek liczby umów (-5,65%) był odczuwalny. Obowiązkowe ubezpieczenia komunikacyjne na rynku direct generują około 25% sprzedaży i 57% zebranych składek (patrz powyższa tabela). Spadek popularności „internetowego OC” to jeden z czynników, które sprawiły, że od stycznia do września 2014 r. przypisana składka brutto w kanale direct spadła o 10,79%. W analizowanym okresie (I kw. – III kw. 2014 r.) składka wszystkich polis sprzedanych przez krajowych ubezpieczycieli zmniejszyła się „tylko” o 5,77%.

Rynek direct odczuł skutki wyniszczającej konkurencji wśród ubezpieczycieli oferujących obowiązkowe polisy dla kierowców. Powszechne wprowadzenie systemu BLS (od marca 2015 r.) powinno odwrócić dotychczasowy trend w cenach ubezpieczeń OC. Spodziewany wzrost cen takich polis stwarza szansę dla wyspecjalizowanych porównywarek. W tym kontekście warto pamiętać, że część ubezpieczeń komunikacyjnych na rynku direct jest oferowana ze sporym rabatem (np. 10% – 15%). Jeśli ubezpieczyciele utrzymają dotychczasowe preferencje dla internautów, sprzedaż polis w sieci ponownie będzie wzrastać.

Źródło: porównywarka ubezpieczeń iPolisa.pl