Kto przekazał 1% na cele charytatywne?

Acxiom Polska opierając się na doświadczeniach oraz bazie darczyńców tej organizacji pomógł w określeniu profilu donatora kampanii 1%.

Do analizy wykorzystano bazę osób, które przekazały jeden procent podatku na rzecz stowarzyszenia SOS Wioski Dziecięce i jednocześnie występujących w bazie Acxiom. Okazało się, iż w kampanii 1% chętniej niż w innych akcjach, biorą udział osoby młodsze (25 – 49 lat) stanowiąc 32% wszystkich donatorów, chociaż i tak największą grupę darczyńców (38%) stanowią osoby w wieku powyżej 60 lat. Wśród osób, które wspierają akcje charytatywne i są skłonne na te cele przekazać procent podatku dominują kobiety (59%) oraz osoby legitymujące się wykształceniem wyższym (65%). Zdecydowana większość z nich mieszka w dużych aglomeracjach miejskich – 36% w miastach liczących powyżej 500 tys. mieszkańców, a 27% w miastach o liczbie ludności z przedziału 100-500 tys. Tylko 2% uczestników kampanii 1 procent to mieszkańcy wsi, co może wskazywać na trudności z dostępem do fachowych informacji lub też skomplikowanie całej procedury przekazania.

Poszczególne organizacje pożytku publicznego prowadziły własne działania informacyjne zwracając się do różnych grup docelowych.

„Jednym z bardzo ważnych obszarów naszej działalności jest współpraca z grupą lojalnych donatorów, którzy chcą być z nami i wspierać nasze cele w dłuższej perspektywie czasowej – mówi Martyna Mazela, pełniąca funkcję Marketing PR/FR Managera w organizacji SOS Wioski Dziecięce. – Stąd budowa i ciągłe wzbogacanie własnej bazy darczyńców, z którymi systematycznie się komunikujemy. Przy okazji akcji 1% postanowiliśmy zwrócić się do możliwie szerokiego grona odbiorców, dzięki wielokanałowej kampanii obejmującej marketing bezpośredni, Internet oraz media ATL. Kampanię, którą mogliśmy zorganizować tylko dzięki życzliwości wielu firm i mediów, wsparliśmy działaniami PR. Udało się nam nie tylko pozyskać nowych donatorów, ale również zwiększyć wielkość wpłaty, gdyż średnia kwota przekazywana z tytułu 1% była prawie o połowę wyższa, w stosunku do wpłat dotychczasowych.”

Osoby, które przekazały 1% swego podatku na cele dobroczynne, odznaczają się z reguły nieco lepszą sytuacją finansowo-materialną. 84% z nich posiada własny dom lub mieszkanie, w 73% gospodarstw domowych znajduje się przynajmniej jeden samochód, a niecała połowa (44%) dysponuje własnym komputerem. Aż 82% z nich korzysta z konta bankowego, a 42% może pochwalić się oszczędnościami w postaci lokat, akcji lub obligacji.

„Jedno-procentowcy” dużo chętniej w stosunku do przeciętnego Polaka korzystają z internetu – grupa ta liczy 52%. Najczęściej łączą się z domu (24%), a 7% robi także zakupy online. Przeważająca większość spędza wakacje poza domem, w tym duża grupa (44%) za granicą. W domu na czas urlopu zostaje tylko 13%. Znacznie mniej czasu spędzają przed telewizorem (48% poniżej 2 godzin), za to chętniej czytają książki (77%) i wykazują zainteresowanie kwestiami dotyczącymi kultury i polityki (71%).

*badanie Ipsos/Demoskop, maj 2005