Które rozwiązanie płatności mobilnych stanie się rynkowym standardem?

Na rynku płatności mobilnych powoli wyłaniają się modele, które zawalczą o prymat standardu, takie jak IKO czy PeoPay. Wciąż jednak trwają prace nad alternatywnymi sposobami płatności. Swój pomysł oparty o jednorazowe kody numeryczne ma także First Data, właściciel marki Polcard.

– Chcemy zaoferować klientom aplikację obsługującą nie tylko płatności mobilne – powiedział nam Janusz Diemko prezes First Data Polska. – Nasze rozwiązanie pozwoli bankom samodzielnie decydować czy oprócz standardowych płatności chcą również uruchomić dla swoich klientów usługi oparte o geolokalizację i programy lojalnościowe. Będzie to możliwe, ponieważ wspólnie z partnerem technologicznym pracujemy nad autorskim rozwiązaniem opartym o krajowy system rozliczeń lokalnej karty Polcard.

Alternatywny wobec IKO, projekt First Data ma się opierać na numerycznych kodach jednorazowych. Schemat płatności, podobnie jak IKO, składać się ma z trzech kroków: do wykonania płatności klient pobiera kod z aplikacji zainstalowanej na telefonie i przedstawia go kasjerowi. Transakcja jest następnie potwierdzana przez użytkownika kodem PIN wpisywanym na terminalu. Generowane jest potwierdzenie z terminala, kupujący odbiera zakupy, a transakcja zostaje dodatkowo zapisana w historii aplikacji użytkownika. Rozwiązanie ma działać niezależnie od organizacji płatniczych i być otwarte dla wszystkich uczestników rynku – od banków przez akceptantów po partnerów technologicznych.

First Data zaproponuje swoje autorskie rozwiązanie między innymi bankom, którym świadczy usługi wydawnictwa i obsługi kart płatniczych. Obecnie firma zarządza około 5 milionami kart płatniczych i współpracuje z ponad 30 bankami.

Kilka tygodni temu sześć banków poinformowało o planach utworzenia wspólnego systemu płatności mobilnych opartego o system IKO PKO Banku Polskiego. O samym systemie IKO – wadach i zaletach – pisałem niedawno szerzej w recenzji opublikowanej na łamach Bankier.pl. We wdrożeniu wezmą udział ING Bank Śląski, BZWBK, Alior Bank, Millennium i BRE Bank. Plany zakładają powołanie spółki joint venture i stopniowe wdrażanie płatności mobilnych w kolejnych bankach. Spółka będzie zarządzać całym systemem i rozliczać operacje mobilne. Obecnie płatności akceptowane są w terminalach eService oraz bankomatach PKO BP. Bankomatów umożliwiających wypłatę gotówki bez karty jest około 3 tys., ale wkrótce przybędzie kolejne 900. Do koalicji przystąpił bowiem operator bankomatów eCard. Jeśli chodzi o terminale, to na razie płacić IKO można w około 50 tys. terminali eService, spółki należącej do PKO BP.

Jak udało nam się dowiedzieć, trwają już rozmowy z kolejnymi podmiotami rozliczającymi płatności. Wśród potencjalnych stron dialogu jest First Data. – Nie zamykamy się na żadne rozwiązania i uważnie przyglądamy wszelkim inicjatywom rynkowym, które pomogą zmigrować transakcje gotówkowe na elektroniczne, zarówno systemowi IKO jak też standardom typu PeoPay. Warto pamiętać, że nawet najlepsze rozwiązanie nie będzie w pełni udane bez szerokiej sieci akceptacji. Dlatego prowadzimy rozmowy z naszymi partnerami i wierzymy, że jest miejsce na wzajemne porozumienie wokół modelu płatności mobilnych – mówi Janusz Diemko.

Jeśli negocjacje zakończą się powodzeniem być może wszystkie 100 tys. terminali FD będzie mogło akceptować płatności telefonem. Byłby to niewątpliwie kolejny kamień milowy w rozwoju systemu płatności mobilnych w Polsce, bo First Data jest jednym z większych operatorów.

A jak sami banki zapatrują się na różne formy dokonywania płatności mobilnych? Z ankiety przeprowadzonej przez First Data wynika, że kody numeryczne nie są wcale w centrum zainteresowania bankowców. Zajmują dopiero trzecią pozycję za płatnościami NFC i kodami QR. Tu warto zwrócić uwagę, że o ile w Polsce kody numeryczne forsowane są przez czołowych graczy, to na przykład w USA częściej zawraca się uwagę na kody QR. Co ciekawe chipy montowane w telefonach czy na kartach microSD cieszą się raczej znikomym zainteresowaniem w bankach.

 

Napisz do autora: wboczon@prnews.pl