Który bank oferuje najatrakcyjniejszą lokatę?

Banki w pierwszym kwartale br. znów zalały telewizję reklamami produktów depozytowych. Wprawdzie spadły ponad dwukrotnie intensywności kampanii telewizyjnych dla lokat, ale za to swoje konta od początku roku zachwala dwa razy więcej banków niż w roku poprzednim, bo aż 10.

Wydaje się więc, że bankowcy starają się tym razem zebrać depozyty za pomocą produktu, który daje większe możliwości przywiązania do siebie klienta. Czyżby ostra walka na oprocentowanie lokat w ubiegłym roku nauczyła klientów „skakania” pomiędzy bankami?

Intensywność działań banków skłoniła zespół Macroscope OMD w kolejnym projekcie z cyklu MacroFaq do zbadania wśród potencjalnych klientów – osób, które przez ostatnie 3 miesiące rozważały złożenie depozytów w banku – który z nich posiada obecnie najatrakcyjniejszą ofertę depozytową. Zadaliśmy pytanie: Jaki bank według Ciebie oferuje obecnie najatrakcyjniejszą lokatę dla Twoich pieniędzy?

Pomysły banków na zainteresowanie klienta kontem są różne, od prezentowanej liczby dostępnych bankomatów czy oddziałów, obsługi przez Internet i braku opłat za usługi, poprzez wysokie oprocentowanie aż po pakiet „pomocnych fachowców”. Czyja strategia okazuje się najskuteczniejsza w percepcji potencjalnych klientów?

W rankingu zdecydowanie wygrał Alior Bank, na który wskazało ponad 10% ankietowanych. Biorąc pod uwagę, że bank ten w kategorii kont i lokat nie jest liderem wydatków, a na rynku jest stosunkowo krótko, trudno oprzeć się wrażeniu, że udało mu się z wyróżniającą komunikacją i pomysłem na brand oraz pozycjonowanie trafić w gusta konsumentów. Także zasłyszane prywatne opinie w rozmowach kuluarowych pokazują, że i obsługa w tym banku jest rzeczywiście na obiecanym poziomie.

Drugie miejsce na podium zajmuje ING Bank Śląski, który, co ciekawe, w 2010 roku jeszcze nie reklamował swoich depozytów w TV. W tym przypadku niewątpliwie należy jednak zauważyć, że był to bezkonkurencyjny lider wydatków w kategorii depozytów z 17% SoS (share of spend) w 2009 roku. Tak wysoka częstotliwość komunikacji tej marki z konsumentem z pewnością ma kluczowe znaczenie dla wyniku w badaniu. Jest to również bank, który od lat bardzo konsekwentnie buduje swoją pozycję najlepiej doradzającego Polakom, jak oszczędzać i ma już w tym taką wprawę, że w poprzednim roku postanowił nawet nauczyć tego Amerykanów.

Trzecie miejsce należy w rankingu do mBanku, który doceniany jest zapewne w szczególności przez internautów, a do nich właśnie skierowane było najnowsze badanie MacroFaq. W ubiegłym roku mBank reklamował w telewizji swoje konto w humorystycznych spotach, gdzie przewrotnie to osoby dojrzałe reklamowały ofertę nowoczesnego banku internetowego. Jak dotąd w tym roku na szklanym ekranie go brak, co nie przeszkadza mu zajmować wysokie miejsce na podium.

Kolejne miejsce w rankingu z wskazaniem przez 5% badanych Internautów zajmuje Polbank. Co ciekawe bank ten wysuwa się do czołówki rankingu zajmując w ubiegłym roku dopiero 8 pozycję w wydatkach reklamowych kont czy lokat. W tym przypadku docenienie przez ankietowanych tego banku może być wynikiem konsekwentnej strategii oferowania atrakcyjnych produktów depozytowych, które łączą konkurencyjny poziom oprocentowania z prostymi i zawsze przejrzystymi zasadami, bardzo ważnymi dla konsumentów a nie zawsze uszanowanymi przez inne banki.

Dalsze miejsca w rankingu powstałym w wyniku badania nt. atrakcyjności lokat bankowych zajmują: BZ WBK i PKO BP – wskazane przez  4,9% respondentów, Bank Millennium – 3,5%, Getin Bank – 3,2%, BGŻ – 2,8%, Eurobank – 2,7%, SKOK – 2,6%, Kredyt Bank – 2,1%, PEKAO SA – 2,1%, Citibank Handlowy – 1,5%, Multibank – 1,1%.
Aż 30,4% spośród badanych nie potrafiło wskazać banku o najatrakcyjniejszej ofercie lokat.

Źródło: OmnicomMediaGroup