Kupowanie zaczyna się po 30-tce

Po trzydziestce zaczyna się okres względnej stabilizacji – osiągnięta już jakaś pozycja zawodowa, dochody na przyzwoitym poziomie i choć potrzeby są spore, można pozwolić sobie na trochę zakupowego szaleństwa.

Patrząc przez pryzmat faz cyklu życia rodziny, osoby w tym wieku są na etapie „pierwszego dziecka” – wciąż starają się jakoś urządzić, mają duże potrzeby i dużo konsumują lub też przeszli do fazy „nastolatki w domu”, w której dorastające pociechy zaczynają odgrywać coraz ważniejszą rolę przy podejmowaniu decyzji na temat tego, co jest w gospodarstwie niezbędne i co się kupuje.

Dochody powyżej 2200 zł generuje co czwarta osoba w wieku 30-39 lat oraz 23% osób w wieku 40-49 lat. W tych grupach wiekowych znajdziemy też największy odsetek osób zajmujących stanowiska kierownicze i dyrektorskie czy też prowadzący własne biznesy (odpowiednio 11% i 9% w poszczególnych grupach wiekowych).

Najwięcej na tygodniowe zakupy wydają konsumenci w wieku 40-49 lat – 12% z nich przeznacza na ten cel więcej niż 250 zł. Trzydziestolatkowie natomiast płacą wyższe rachunki za telefon komórkowy – opłaty 16% przekraczają kwotę 100 zł. Obie grupy chętnie robią zakupy poprzez sprzedaż wysyłkową: tą drogą 45% z nich wydało co najmniej 200 zł.

Osoby po 30-tce lubią spędzać czas aktywnie (35% deklaruje zainteresowanie sportem, 32% wychodzi do pubów i dyskotek ) oraz pożytecznie (40% woli komputer i internet, 17% przeznacza wolny czas na samokształcenie/naukę języków obcych). Po 40-tce stajemy się większymi domatorami i większość zainteresowań skupiamy na zajęciach związanych z domem czy czytaniem książek.

Dane pochodzą z Ogólnopolskiego Kwestionariusza Produktów i Usług Acxiom Polska (czerwiec 2005 rok). Próba badawcza wynosiła 23865 osób i obejmowała obszar całej Polski. W celu uzyskania reprezentatywności wyniki badania zostały poddane procedurze ważenia (tzw. ważona próba celowo-losowa).