Kwietniowe badanie przekazów o branży PR objęło 61 publikacji prasowych i programów radiowych. Aż 12 z nich dotyczyło informacji o wydarzeniach w branży, m.in. IV Kongresu Public Relations w Rzeszowie i Konferencji „Komunikacja marketingowa – kształtowanie społeczeństwa konsumpcyjnego”. W kwietniu media poświęciły również dużo miejsca poradom PR-owskim dla różnych grup społecznych oraz narzędziom PR.
Najwięcej informacji o PR publikowały media o profilu informacyjnym (36% tekstów) oraz biznesowym (34%). Wśród mediów najczęściej poruszających tematykę PR na pierwszym miejscu znajduje się Gazeta Prawna i Gazeta Wyborcza, które zamieściły po 5 publikacji.
W kwietniu odnotowano 21 pojedynczych publikacji. 3 informacje pochodziły ze stacji radiowych.
Wykres 1. Media publikujące informacje o PR
Z analizy materiałów wynika, że większość kwietniowych przekazów o branży PR miała neutralny wydźwięk – 87%, a 10% stanowiły materiały pozytywne. W kwietniu pojawiły się aż dwie negatywne publikacje – w kontekście tzw. czarnego PR-u i lobbingu.
W badaniu publikacji cytujących lub wzmiankujących osoby i firmy w kontekście PR uwzględniono 77 przekazów. Spośród osób najczęściej wzmiankowanych w kontekście PR wyróżnia się dr Dariusz Tworzydło, cytowany pięciokrotnie w kontekście IV Kongresu PR w Rzeszowie. Kolejne miejsca w tym rankingu zajmują: Gerald Abramczyk (4 publikacja) i Marek Wróbel (3 publikacje). Najczęściej cytowaną/wzmiankowaną w kontekście PR firmą, organizacją lub instytucją było Polskie Stowarzyszenie Public Relations (PSPR). Wśród agencji zdecydowanym liderem jest On Board z 5 publikacjami (tabele 1 i 2).
Tabela 1
Cytowana/wzmiankowana firma, instytucja, organizacja |
Liczba publikacji |
PSPR |
3 |
Forum Odpowiedzialnego Biznesu |
2 |
Instytut Monitorowania Mediów |
2 |
Krajowa Izba Gospodarcza |
2 |
ZFPR |
2 |
Tabela 2
Cytowana/wzmiankowana agencja PR |
Liczba publikacji |
On Board |
5 |
Alert Media |
2 |
First PR |
2 |
Fleishman-Hillard |
2 |
Neuron PR |
2 |
Sigma International |
2 |
TBWA/PR |
2 |
Kwietniowy raport PRoto na temat wizerunku branży PR w mediach zawiera także podsumowanie treści publikacji. Pełna treść raportu znajduje się na stronie www.proto.pl/raport_proto.