Liczba skarg do Rzecznika Ubezpieczonych nadal niewielka

4100 skarg złożyli w I półroczu tego roku klienci towarzystw do Rzecznika Ubezpieczonych. Liczba skarg wzrosła rok do roku niewiele – o 5 proc. – i nadal stanowi niewielką część zawartych w Polsce umów ubezpieczenia.

Najwięcej skarg – ponad 2,5 tys. – dotyczyło polis komunikacyjnych, co jest zrozumiałe ze względu na rozmiar tego rynku i ustawowy obowiązek posiadania polisy OC. W Polsce zawartych jest ok. 21 mln polis komunikacyjnych, a więc liczba skarg dotyczących tego typu produktów stanowi mniej niż jedną setną procenta umów. Ponad 600 skarg dotyczyło polis na życie. Takich ubezpieczeń z kolei jest w Polsce ponad 20 mln.

Rzecznik Ubezpieczonych podkreśla, że istotna część skarg odnoszących się do ubezpieczeń OC posiadaczy pojazdów, dotyczyła tzw. podwójnego ubezpieczenia. Problem ten wynika jednak tylko i wyłącznie z obowiązującego w Polsce prawa, które towarzystwa są zobowiązane stosować. Warto zauważyć, że Polska Izba Ubezpieczeń przedstawiła propozycję zmiany przepisów dotyczących OC komunikacyjnego Radzie Rozwoju Rynku Finansowego przy Ministerstwie Finansów. Zmiany te zostały uwzględnione w projekcie nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Ma on likwidować
problem podwójnego ubezpieczenia przy sprzedaży samochodu.

Z raportu Rzecznika wynika, że w ciągu roku zmniejszyła się liczba spraw, w których klienta reprezentują tzw. kancelarie odszkodowawcze. PIU ma nadzieje, że firmy te zostaną wkrótce objęte
nadzorem a stosowane przez nie naganne praktyki zostaną wyeliminowane. – Zakłady ubezpieczeń wypłacają ofiarom wypadków odszkodowania wyłącznie w relacji do poniesionych przez nie obrażeń. Zakład nalicza odszkodowanie rzetelnie i uczciwie niezależnie od tego, czy klient zgłasza szkodę sam czy przez jakiegokolwiek pełnomocnika – mówi Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby
Ubezpieczeń.

Zakłady ubezpieczeń w Polsce prowadzą działalność na ogromną skalę. Dlatego trudno jest doprowadzić do sytuacji, w której liczba skarg kierowanych do rzecznika spadnie do zera. Należy jednak pamiętać, że towarzystwa działają w warunkach silnej konkurencji, a zadowolony klient jest dla nich najlepszą reklamą. Dlatego zakłady zawsze na pierwszym miejscu stawiają dobro klienta i rzetelnie rozpatrują każde zażalenie. – Polska Izba Ubezpieczeń podejmuje działania zmierzające do podniesienia świadomości ubezpieczeniowej Polaków, a także upowszechnienia dobrych praktyk rynkowych, co będzie prowadzić także m.in. do ograniczenia liczby skarg – mówi Jan Grzegorz Prądzyński.

Informacji na temat ubezpieczeń szukaj w Dziale Ubezpieczenia Portalu Bankier.pl

Źródło: PIU