Linie lotnicze są winne wakacyjnym podróżnikom prawie 400 milionów euro odszkodowania

Kiedy rozpoczyna się letni sezon wakacyjny, Europejczycy przygotowują się do wylotu na słoneczne plaże Turcji, Hiszpanii czy Grecji. Jednak nie wszystkie wspomnienia z tych kurortów są pozytywne – trudno nie zauważyć opowieści o pasażerach znajdujących się w trudnej sytuacji po opóźnieniu lub odwołaniu lotu. Nie jest to zaskakujące, ponieważ linie lotnicze zarabiają na pasażerach nieznających swoich praw – linie lotnicze, które oferują loty do Grecji są winne pasażerom ponad 80 mln euro, do Turcji i Hiszpanii – ponad 300 mln euro wyłącznie za ostatni rok  jedynie za zakłócone loty.

Linie lotnicze opowiadają, jak bardzo przygotowują się do sezonu letniego, chociaż statystyki opóźnień i odwołań lotów wyraźnie pokazują, że jest to strefa, gdzie firmy lotnicze starają się zaoszczędzić pieniądze i uzyskać maksymalny zysk. Oszczędność ta przekłada się na zmniejszenie zatrudnienia lub wysokie obciążenia, więc każdy 10. lot na całym świecie boryka się z pewnymi utrudnieniami – nadsprzedażą biletów, opóźnieniami, utratą bagażu itp. To z kolei prowadzi do tego, że tysiące ludzi muszą spędzić część swojego urlopu w poczekalniach na lotnisku, a nie na słonecznych plażach z białym piaskiem. Jak wyjaśnia Marius Stonkus, dyrektor generalny SKYCOP, skala problemu może być doskonale zilustrowana statystyką – z powodu zakłóceń w  połączeniach  lotniczych z UE  linie lotnicze są winne pasażerom około 8 miliardów euro.

 

„Turcja przyjmuje w ciągu lata ponad 15 milionów turystów, Grecja podwoiła ten wynik, a liczba  turystów w Hiszpanii sięga 25 milionów. To ogromne obciążenie dla linii lotniczych. Nic w tym dziwnego – tak dzieje się każdego roku! Chociaż  patrząc na ilość zakłóceń w rozkładzie lotów, wydaje się, że dla linii lotniczych z każdym rokiem te fakty są ciągle zaskakującą informacją” – wyjaśnia Mariusz Stonkus, dyrektor generalny firmy reprezentującej pasażerów i ich prawa w walce z liniami lotniczymi nieprzestrzegającymi zasad w sprawie odszkodowania za loty poprzez swoją globalną platformę www.skycop.com. „Statystyki pokazują, że około 1% pasażerów doświadczyło ponad 3-godzinnego opóźnienia lub odwołania lotu zaraz po tym, jak przyjechali na lotnisko. W zależności od liczby pasażerów w UE dane dostarczone przez Eurostat, chociaż 1% wydaje się, że to nie tak dużo, tylko w Europie przekłada się na 9 mln pasażerów”.

 

W takich sytuacjach SKYCOP zaleca pasażerom postępowanie zgodnie z prawem UE i żądanie napojów, jedzenia oraz rozmów telefonicznych świadczonych przez linię lotniczą. Jeśli opóźnienie wydłuża się na noc – linie lotnicze muszą zadbać również o to. Nawet więcej – nie przyjmujmy jakiegoś śmiesznego odszkodowania. Linie lotnicze chciałaby, abyście wierzyli, że to godziwe odszkodowanie – np. bony na jedzenie lub na wycieczkę. Każdy podróżny ma prawo do otrzymania odpowiedniego zadośćuczynienia moralnego i finansowego.

 

Po zaspokojeniu podstawowych potrzeb, wypełnij jak najszybciej wniosek lub wyślij swoje roszczenie do firmy zajmującej się profesjonalnie odszkodowaniami – jeśli twój lot był nie dłuższy niż 1 500 km, wysokość twojego odszkodowania może wynieść €250, jeśli podróżowałeś powyżej 1500 km między lotniskami UE, może ono zostać podniesione do €400. Jeśli podróżujesz powyżej 3500 km i opóźnienie lotu wynosi ponad 4 godziny – można otrzymać do €600.

Źródło: SKYCOP