Listonosz nie będzie chodził za darmo. Pocztowy podnosi opłaty seniorom

Bank Pocztowy zdecydował się uprościć ofertę i zostawić w bieżącej sprzedaży tylko jeden rachunek: Konto ZawszeDarmowe. Klienci mogą korzystać ze starych pakietów, ale od lipca pojawią się tam podwyżki. Na przykład trzeba będzie płacić za dostarczenie gotówki przez listonosza, za przelewy na poczcie czy za papierowe wyciągi.

Bank Pocztowy zdecydował się na odważny ruch – uprościł ofertę zostawiając tylko jeden podstawowy ROR: Konto ZawszeDarmowe. Jak sama nazwa wskazuje, rachunek ten będzie zawsze prowadzony za darmo. Opłata w wysokości 5 zł pojawia się natomiast przy karcie debetowej. Można jej jednak łatwo uniknąć – wystarczy wykonać transakcje na kwotę minimum 300 zł. Przy opłacie za kartę nie pojawia się co prawda gwarancja niezmienności ceny, ale póki co jest to jeden z ciekawszych rachunków na rynku.

Zmiana w taryfie opłat to pokłosie nowej strategii banku na lata 2015-2018. Jednym z jej założeń jest uproszczenie oferty. – Chcemy być najprostszym, tanim bankiem. Zakładamy dalszą integrację z Pocztą Polską na poziomie wspólnych inicjatyw produktowych oraz sieci sprzedaży. Odchodzimy od modelu banku uniwersalnego, stawiając na bank wyspecjalizowany w najprostszej ofercie, mogący jednocześnie zaoferować klientom dobrą cenę za swoje usługi – mówi Szymon Midera, Prezes Zarządu Banku Pocztowego.

Bank podjął decyzję o wycofaniu ze sprzedaży dwóch starszych pakietów: Konta Nestor i Konta Standard. Konto Nestor było do niedawna jednym z flagowych produktów Pocztowego. Dziś bank obsługuje 350 tys. ROR-ów w tej taryfie na ogółem 822 tys. wszystkich kont. Pakiet dedykowany był seniorom, a jedną z jego zalet był moneyback w wysokości 5 proc. za zakupy w aptekach. Klienci posiadający stare rachunki mogą z nich nadal korzystać.  Z oferty zniknęło też Nowe Konto Oszczędnościowe. Nowi klienci mogą zakładać Pocztowe Konto Oszczędnościowe.

Od pierwszego lipca zmieni się jednak taryfa opłat i prowizji dla starych pakietów. Niektóre z nowych opłat mogą być uciążliwe zwłaszcza dla seniorów. Papierowe wyciągi bank będzie wysyłał klientom raz na kwartał. Jeśli klient zechce otrzymywać taki dokument co miesiąc, będzie musiał zapłacić 7 zł. Bez opłat będzie dostępny w wersji elektronicznej – przesyłany na adres e-mail.

Inną opłatą, która może nie przypaść do gustu seniorom jest wprowadzenie opłaty w wysokości 7 zł za każde dostarczenie gotówki przez listonosza. Obecnie pierwsza wizyta w miesiącu jest bezpłatna jeśli klient pobiera kwotę do 300 zł. Każda kolejna kosztuje 5 zł. W przypadku Pocztowego Konta Nestor oraz Pocztowego Konta Standard wprowadzona została ponadto opłata za przelew zewnętrzy zlecony w placówce banku lub w placówce pocztowej w wysokości 2,5 zł (obecnie 0 zł). Za przelew na rzecz ZUS lub Urzędu Skarbowego realizowane w placówkach banku, Poczty Polskiej, korespondencyjnie lub telefonicznie przez konsultanta pobierana będzie natomiast opłata w wysokości 7 zł (zmiany te nie dotyczą Pocztowego Konta Oszczędnościowego, Pocztowego Konta Walutowego oraz Lokaty Terminowej).

Siódemek w taryfie opłat i prowizji pojawi się w lipcu więcej. Opłata w wysokości 7 zł pobierana będzie także za:

• ustanowienie lub odwołanie pełnomocnictwa do rachunku lub dyspozycji na wypadek śmierci,

• wygenerowanie i dostarczenie hasła do usługi TELEKONTO lub Pocztowy24 listem na adres korespondencyjny,

• zapytanie o saldo rachunku za pośrednictwem konsultanta w przypadku, gdy jednocześnie nie jest składana dyspozycja dotycząca realizacji operacji na rachunku,

• sporządzenie i wysłanie wyciągu miesięcznego w formie papierowej,

• sporządzenie i przekazanie informacji o odmowie realizacji zlecenia płatniczego w formie papierowej,

• sporządzenie i przesłanie wyciągu miesięcznego w formie papierowej (nie dotyczy Pocztowego Konta Walutowego i Lokaty Terminowej),

• wydanie dokumentów płatniczych i/lub kopert oraz zastrzeżenie dokumentów płatniczych (nie dotyczy Pocztowego Konta Walutowego i Lokaty Terminowej).

Opłata za przelew systemem SORBNET oraz za sporządzenie aneksu do umowy rachunku z tytułu zmiany rachunku z indywidualnego na wspólny wzrośnie do 20 zł. Ponadto do 20 zł zostanie obniżona opłata za przyjęcie i wykonanie dyspozycji klienta dotyczącej blokady środków na rachunku bankowym. Bank ujednolici też opłatę za sporządzenie odpisu obrotów/wyciągu/transakcji na rachunku – wyniesie 15 zł za każdy odpis. Opłata w tej samej wysokości będzie pobierana za przygotowanie i realizację przekazu pocztowego.

Bank uzasadnia wprowadzenie podwyżek nie tylko wprowadzeniem nowej oferty, ale także zmieniającą się sytuacją rynkową i regulacyjną. „Na przestrzeni ostatniego roku blisko 2-krotnie wzrosło obciążenie Banku z tytułu składki do Bankowego Funduszu Gwarancyjnego będącego gwarantem depozytów złożonych przez Klientów w polskich bankach, a także dwukrotnie obniżona została stawka prowizji interchange od transakcji bezgotówkowych dokonywanych przy użyciu kart płatniczych” – możemy przeczytać w liście przewodnim wysłanym do klientów.

Przynajmniej stawia sprawę jasno. Jakiś czas temu jeden z banków tłumaczył klientom, że wprowadza podwyżki przez rosnącą inflację. Tymczasem ta była wówczas najniższa od lat.

w.boczon@bankier.pl