Listonosze PAF narzucają tempo

Wydarzenia ostatnich miesięcy 2006 roku zatrzęsły rynkiem usług doręczeniowych. Przełamanie monopolu Poczty Polskiej na przesyłki do 50g przypomina sytuację sprzed 10 lat kiedy to zliberalizował się rynek kurierski. Wtedy Poczta Polska bardzo szybko straciła prawie 100% udziału w rynku na rzecz takich firm jak: DHL (42%), Masterlink (27%) oraz pozostałych (31%). Podobnie może ukształtować się rynek związany z dostarczaniem lekkiej korespondencji.

Grudniowy strajk listonoszy uświadomił zapotrzebowanie na konkurencję na rynku pocztowym. PAF Operator Pocztowy zanotował wówczas wzrost napływającej korespondencji o 300%. Aktualnie przez placówki sieci PAF przechodzi miesięcznie ok. 100 tys. listów.

– Rynek pocztowy jest nienasycony. W tej chwili jego wartość szacowana jest na ok. 2,2 mld zł. Chcemy to wykorzystać i do końca marca rozwinąć swoje usługi w 50 największych miastach – mówi Marek Sadowski, rzecznik sieci PAF Operator Pocztowy.

Od początku 2007 roku firma otworzyła 30 franczyzowych oddziałów, które dają firmie obecność w 30 dużych miastach. Są to m.in. Białystok, Siedlce, Opole, Wrocław, Płock, Bytom, Kraków, Radom, Rzeszów, Gdynia, Koszalin, Legnica i Częstochowa. Wkrótce powstaną oddziały PAF m.in. w Szczecinie, Łodzi, Katowicach, Kaliszu, Toruniu, Olsztynie, Kielcach, Gorzowie Wielkopolskim, Tychach, Lublinie, Poznaniu i Zielonej Górze.

Inwestorzy poszukiwani

Chętnych do współpracy w biznesie pocztowym nie brakuje. Oprócz franczyzobiorców rynek badają inwestorzy ze znacznie większym kapitałem. Są to zarówno firmy z branży, jak i przedsiębiorstwa z nią niezwiązane, firmy zagraniczne oraz krajowe.

Znalezienie inwestora i pozyskanie od niego 5 mln. zł to kolejne założenia PAFu na najbliższe miesiące 2007 roku. Jak zapewnia Marek Sadowski, współpraca z takim partnerem da korzyści obu stronom. Zastrzyk finansowy rzędu 5 mln. zł pozwoli firmie PAF jeszcze bardziej zwiększyć dynamikę rozwoju. W tej chwili, najważniejszą kwestią dla prywatnego operatora jest unowocześnienie i ulepszenie zaplecza logistycznego sieci m.in. centralnej sortowni korespondencji oraz sortowni poszczególnych placówek PAFu. Według Marka Sadowskiego zainwestowane pieniądze powinny zwrócić się w okresie od roku do dwóch lat. Rynek jest chłonny, dopiero się kształtuje i może przynieść ogromne zyski.

– Jeśli w tym roku spełnimy wszystkie nasze założenia dotyczące rozwoju, w przyszłym roku zadebiutujemy na giełdzie – mówi Marek Sadowski.

Listy i ubezpieczenia

Aktualnie w placówkach PAF można wysyłać listy zwykłe, polecone, za potwierdzeniem odbioru oraz przesyłki masowe i seryjne. PAF świadczy również usługi kurierskie w całym kraju, a także za granicę. Przesyłki zagraniczne dostarczane są za pośrednictwem międzynarodowych firm kurierskich.

PAF Operator Pocztowy stworzył system informatyczny, który ułatwia klientom zarządzanie korespondencją nadawaną za pośrednictwem sieci. Klienci, którzy stale korzystają z usług PAFu mają pełną kontrole nad swoją korespondencją: posiadają hasło i login do strony internetowej, gdzie znajduje się baza jego adresatów. Po zalogowaniu na stronie otrzymują dostęp do różnego rodzaju statystyk: ile, jaką i gdzie wysłali korespondencję. Dzięki temu klienci panują nad kosztami przesyłek i w każdej chwili mogą odnaleźć w systemie konkretny list albo sprawdzić jego historię nadania oraz adresata.

Placówki PAF świadczą również usługi ubezpieczeniowo – finansowe. Oferta PAF zawiera ubezpieczenia na życie, od zdarzeń losowych, od kradzieży, wypadków w kraju i za granicą, OC i AC. Wszystkie ubezpieczenia świadczone są na podstawie umów PAFu z wybranymi towarzystwami ubezpieczeniowymi. Polisy zawierane są elektronicznie co eliminuje konieczność pobierania i rozliczania się z druków towarzystw oraz ułatwia naliczanie składek. PAF Operator Pocztowy oferuje również programy inwestycyjne w funduszach inwestycyjnych.

PAF Operator Pocztowy realizuje także szybkie przekazy pieniężne w 5 minut. W placówkach PAF można wynająć skrytki pocztowe oraz zlecić kolportaż ulotek i druków bezadresowych..

Franczyzowa poczta

PAF Operator Pocztowy rozwija się na zasadzie franczyzy, a więc przedsiębiorca po wykupieniu licencji może prowadzić placówkę PAF. Inwestycja w placówkę pocztową PAF wynosi ok. 15 tys. zł. Kwota obejmuje koszty zabudowy powierzchni ok. 20 m kw. oraz wyposażenie w meble i sprzęt elektroniczny: komputer, skaner, drukarkę laserową oraz faks. Inwestycja zaczyna zarabiać na siebie po 4 – 6 miesiącach.

Szybki zwrot kosztów zależy od lokalizacji i stopnia zaangażowania franczyzobiorcy w biznes – mówi Marek Sadowski.

W ramach umowy franczyzobiorcy przechodzą kompleksowe szkolenia dotyczące wykonywania usług pocztowych, biurowych i finansowych. W tej chwili w całej Polsce działa ok. 200 placówek operatora pocztowego PAF.