Łódź: jest miejsce na nowe centra handlowe

W Łodzi jest zapotrzebowanie na nowe centra handlowe – wynika z raportu firmy Ernst & Young, opracowanego na zlecenie łódzkiej spółki Fabryka Biznesu.

Wskaźnik nowoczesnej powierzchni handlowej, przypadającej na 1000 mieszkańców wynosi w Łodzi około 650 mkw. i jest o wiele niższy nie tylko w porównaniu np. z Katowicami (ok. 1000 mkw.) i Wrocławiem (830), ale też wieloma mniejszymi miastami, jak Bielsko Biała (900) i Piotrków Trybunalski (670).
747-tysięczna Łódź ma około 480 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej, z czego 360 tys. m kw. przypada na sześć największych centrów: Manufakturę, Galerię Łódzką, Port Łódź, Pasaż Łódzki, Tulipan i M1. Dla porównania: 600-tysięczny Wrocław dysponuje 556 tys. mkw. takiej powierzchni.
W ostatnich latach zauważalne było w Łodzi duże zapotrzebowanie na nowoczesną powierzchnię handlową, szczególnie ze strony zagranicznych sieci. Zdaniem ekspertów Ernst & Young, sieci te wciąż są zainteresowane wynajmem powierzchni, przede wszystkim w centrach handlowych. Największym powodzeniem cieszą się lokale o pow. 100-400 m kw., z przeznaczeniem na handel odzieżą, sprzętem komputerowym oraz działalność związaną z bankowością i finansami.

O zapotrzebowaniu na nowoczesne lokale handlowe w Łodzi świadczy również niski wskaźnik niewynajętej powierzchni w istniejących galeriach – według szacunków Ernst & Young, w obiektach położonych w rejonie centrum miasta wynosi on około 5 proc., a najpopularniejsze – m.in. Manufaktura i Galeria Łódzka – są praktycznie w całości wynajęte. Spowodowany sytuacją gospodarczą spadek zainteresowania wynajmem dotknął przede wszystkim lokale o niskim i średnim standardzie, położone poza centrum.

Stawki czynszu w łódzkich galeriach handlowych należą przy tym do najniższych wśród największych polskich miast: 35-50 euro/mkw. miesięcznie za najlepsze lokalizacje w nowoczesnych centrach, a przeciętnie 20-35 euro/mkw. na miesiąc.

W opinii analityków rynku, Łódź – obok Krakowa i Aglomeracji Śląskiej – jest obecnie jednym z najlepszych miejsc na inwestycje komercyjne ze względu na relatywnie niskie nasycenie nowoczesnymi obiektami handlowymi oraz potencjał miasta: trzeciego co do wielkości w Polsce, silnego ośrodka akademickiego z ponad 122 tysiącami studentów, położonego w pobliżu skrzyżowania autostrad A1 i A2.

Na przełomie 2012 i 2013 roku ma zostać oddane do użytku nowoczesne Centrum Handlowo-Biznesowo-Rozrywkowe „Sukcesja”, które powstanie przy al. Politechniki, blisko ścisłego centrum miasta, obok Międzynarodowych Targów Łódzkich i kampusu Politechniki Łódzkiej. W kompleksie o 54 tys. mkw. powierzchni najmu znajdą się m.in.: galeria handlowa, multipleks z 9 salami, strefa rekreacyjna i 3-gwiazdkowy hotel.

Budowę centrum handlowo-rozrywkowego (45 tys. mkw. GLA) z galerią i multipleksem przy ul. Rzgowskiej, w południowej części miasta, zapowiedziała też Plaza Centers. Wcześniej inwestor ten planował wybudowanie podobnego centrum na terenie zakładów Norbelana w Łodzi, ale wycofał się z tych zamiarów.

Trzy małe galerie handlowe mają też powstać na łódzkich osiedlach mieszkaniowych Widzew i Dąbrowa. Budowa Galerii Widzewskiej (1,8 tys. m kw.) już się rozpoczęła, kolejna (ok. 9 tys. mkw.) ma ruszyć jesienią, a trzecia w przyszłym roku.

Źródło: Abilita Communications