Idealne logo ma przyciągać uwagę klientów, odróżniać firmę od konkurencji oraz wzbudzać wyłącznie pozytywne emocje. W przypadku banków, dla których wizerunek jest bardzo ważny (wszak są to instytucje zaufania publicznego) logo powinno kojarzyć się ze stabilizacją, bezpieczeństwem, wiarygodnością czy tradycją. W pierwszym plebiscycie na najciekawsze bankowe logo za takie uznano logo Noble Banku.
„Najciekawsze logo banku 2012” to plebiscyt zorganizowany przez Banking-Magazine. Kapituła, w skład której wchodziły osobowości z różnych środowisk, nie tylko związanych z marketingiem i reklamą, miała za zadanie wyłonienie znaku graficznego banku charakteryzującego się najbardziej przejrzystym przekazem oraz ciekawą formą graficzną dla potencjalnego odbiorcy. Wyboru dokonano spośród 36 działających w Polsce instytucji bankowych.
Za najciekawsze logo uznano to, którym posługuje się Noble Bank. W wyjaśnieniu podano, iż użyte w logotypie drzewo symbolizuje cierpliwość, wzrost, stabilizację i tradycję. Podkreślono również znaczeniu użytej kolorystyki, która zdaniem kapituły, obiecuje coś specjalnego.
Wyróżnienia przyznano również logotypom PKO BP i Alior Banku, które uzyskały odpowiednio drugą i trzecią pod względem ilości głosów lokatę. Logo PKO zostało docenione za prostotę przekazu nawiązującego do skarbonki, kojarzącej się z bezpiecznym oszczędzaniem oraz użytą kolorystykę.
Z kolei logo Alior Banku, zdaniem kapituły, nowoczesną formą w postaci dwóch symetrycznych kwadratów. Jednocześnie użyty w logo symbol anioła przywołuje na myśl tradycję, wiarygodność i powagę oraz wzbudza zaufanie klientów. Podkreślono również rolę użytej kolorystyki.
Budowanie wizerunku przez używanie odpowiedniego logotypu jest dla instytucji finansowych w obecnych czasach niezwykle istotne. Sztaby ludzi pracują nad tym, aby budować markę będącą w zasadzie czymś nieuchwytnym i odpowiednio zakomunikować to klientom. Świadczą o tym chociażby ostatnie duże zmiany dokonywane przez czołowych na rynku graczy i związany z tym szum medialny.
Przykładem ostatnia zmiana wizerunku Banku Pekao SA. Nie bez powodu zmianę logo i barw zaplanowano na czas odbywających się w Polsce Mistrzostw Europy, których Pekao był oficjalnym bankiem. Rebrandingowi towarzyszyło wprowadzenie gamy produktów dedykowanych kibicom. Zerwanie z używanym dotąd kolorem niebieskim i wprowadzenie biało-czerwonych barw również łatwiej było w tym czasie zakomunikować klientom. – Jesteśmy dumni z bycia Oficjalnym Bankiem Mistrzostw Europy. Na fali Euro 2012 otwieramy nowy rozdział naszej historii w nowych, biało-czerwonych barwach. W tych nowych barwach chcemy być jeszcze bardziej dynamiczni, nowocześni, innowacyjni i jeszcze bardziej otwarci na nowe wyzwania – tłumaczył wówczas Luigi Lovaglio, prezes zarządu Banku Pekao.
Dotyczące bankowej identyfikacji wizualnej prawa nie są bez znaczenia także dla innych instytucji finansowych. Z pozoru nic nieznaczące logo stało się powodem głośnej dyskusji na temat tego, czy tradycyjna marka PZU jest w stanie dotrzeć do nowego, młodego pokolenia klientów.
Źródło: Bankier.pl