Lokalni mecenasi

Sponsorowanie ważnych imprez kulturalnych, sportowych czy muzycznych, finansowanie stypendiów dla młodych projektantów i absolwentów szkół artystycznych, dożywianie dzieci i młodzieży z ubogich rodzin – to najbardziej spektakularne i wyraziste akcje. Bankowość spółdzielcza, mimo swojego rozdrobnienia i regionalnego charakteru, również wspiera lokalne przedsięwzięcia i nie czekając na uznanie i prestiż doskonale wpisuje się w codzienne działania na rzecz środowisk gminnych i powiatowych, w których funkcjonuje.

Dobry i najbardziej znany przykład w środowisku spółdzielczym to Krakowski Bank Spółdzielczy. Od 13 lat patronuje założonej przez siebie galerii. Bank pokrywa wszystkie koszty związane z przygotowaniem wystaw. W ciągu tego czasu bank patronował wystawom ponad 30 artystów z regionu krakowskiego. Oprócz wystaw obrazów, rysunków i grafik, bank wspiera krakowskich poetów organizując spotkania z czytelnikami, sponsorując wernisaże i wydawanie książek. Kraków od zawsze był stolicą polskiej kultury, więc wybór rodzaju sponsorowanej działalności przez największy bank spółdzielczy w Polsce był oczywisty. Tak samo jak oczywiste było czterokrotne przyznanie Krakowskiemu Bankowi Spółdzielczemu przez władze miasta tytułu Mecenasa Kultury Krakowa.

Podkarpacki Bank Spółdzielczy to również mecenas regionu. Wspieranie licznych zespołów tanecznych i wokalnych to jedynie namiastka popierania lokalnych inicjatyw. Bank zabiega o ludzi młodych i to im poświęca swoje zainteresowanie. Oprócz sponsorowania dorosłego sportu na poziomie I-ligowym (hokej) i-II ligowym (koszykówka), spółdzielcy przekazują pomoc finansową dla Młodzieżowego Klubu Hokejowego i opiekują się młodymi talentami z różnych dziedzin sportu. Mistrz Świata juniorów młodszych w biathlonie Łukasz Szczurek może liczyć na pomoc w przygotowywaniu formy na poważne seniorskie imprezy, miejmy nadzieję, że z Olimpiadą i Mistrzostwami Świata włącznie.

Lokalnym mecenasem nauki z prawdziwego zdarzenia jest z pewnością Bank Spółdzielczy w Brańsku. To prawdziwy przykład, co oznacza słowo „spółdzielczy” przy słowie bank. Działalność na polu szerzenia edukacji ekonomicznej i spółdzielczej jest wzorcowa. Bank ten od lat bierze udział w ogólnopolskiej akcji „Dziś oszczędzasz w SKO – jutro w banku spółdzielczym”. Konkurs ten jest skierowany do młodych ludzi i służy propagowaniu wiedzy ekonomicznej wśród uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. Bank ten od kilku lat organizuje również ogólnopolski „Turniej wiedzy o Spółdzielczości bankowej”, skierowany do młodzieży szkolnej, który wspomaga edukację ekonomiczną, znajomość produktów spółdzielczych oraz historii tego sektora. Brański bank wspiera również kulturę; finansuje remonty obiektów sakralnych, wydaje tomiki poezji i książki, sponsoruje lokalne zespoły pieśni i tańca oraz imprezy odbywające się w miejscowościach z tego terenu.

Tytułami „Złotego mecenasa kultury lokalnej” za 2005 i 2006 rok może pochwalić się Bank Spółdzielczy w Ciechanowie. Czemu to zawdzięcza? Na pewno patronatowi nad dwiema galeriami artystycznymi w Ciechanowie i Gąsocinie, udziale w organizacji powtórki „Bitwy pod Grunwaldem”, sponsorowaniu zawodów sportowych osób niepełnosprawnych czy Ogólnopolskich Zawodów Pływackich. Bank Spółdzielczy to również przyjaciel wielu szkół i przedszkoli z Ciechanowa i okolic. Funduje nagrody dla olimpijczyków i zwycięzców konkursów przedmiotowych, organizuje konkursy plastyczne związane z tematyką bankowości. Godnym naśladowania przykładem jest Warmiński Bank Spółdzielczy w Jonkowie, którego udziałowcy podjęli decyzję w sprawie dorocznego przekazywania środków w wysokości zbliżonej do 10 proc. funduszy własnych na szkoły i inne ośrodki edukacyjno-oświatowe. Natomiast Powiślański Bank Spółdzielczy z Kwidzyna zainwestował w rozwój zespołu koszykówki. Determinacja tych działań pozwoliła przekształcić Młodzieżowe Towarzystwo Sportowe w profesjonalny klub pierwszoligowy z marką rozpoznawalną w całym kraju.

Współdziałanie banków spółdzielczych z samorządami, przedsiębiorcami i lokalnymi grupami w promowaniu i sponsorowaniu miejscowych inicjatyw społeczno-gospodarczych i kulturalnych stało się powszechne w bankowości spółdzielczej. Wiele banków postawiło na edukację młodzieży ze świadomością, że młodzież może wyjechać do dużego miasta, gdzie spółdzielcy są znacznie mniej widoczni. Sponsoring drużyn sportowych i zawodów o charakterze regionalnym to również domena spółdzielców. Wiele małych banków wspomaga nawet tak ważne dla społeczności lokalnych grupy jak koła osób niepełnosprawnych czy chorych na przewlekłe i uciążliwe choroby. Małe instytucje są znacznie bliżej małych środowisk i łatwiej jest im współdziałać na rynku lokalnym. Banki spółdzielcze doskonale wpisują się w odżywający w Europie Zachodniej nurt zwany ekonomią społeczną, którego celem jest dostarczanie i współfinansowanie razem z państwem działań służących społecznościom lokalnym. Istotnym problemem pozostaje PR tych działań w skali ogólnopolskiej. Działania i mecenat banków spółdzielczych nad tak wieloma przedsięwzięciami jest mało widoczny w mediach krajowych, jednak media lokalne są bardzo często w stałym kontakcie z coraz większą liczbą komórek PR w bankach spółdzielczych.
Dobre przykłady powyższych działań powinny pozytywnie wpłynąć na kolejne banki lub chociaż zachęcić je do uwidoczniania tego, co już robią w kwestiach społecznych.


Artykuł pochodzi z archiwalnego numeru Przeglądu Finansowego Bankier.pl.


Chcesz otrzymywać aktualne informacje, nowe wywiady oraz podsumowanie najważniejszych wydarzeń mijającego tygodnia ze świata finansów?


Zapisz się na bezpłatną subskrypcję Przeglądu Finansowego Bankier.pl, by w każdy poniedziałek otrzymywać najnowszy numer naszego tygodnika.

Zapraszamy na http://www.bankier.pl/przeglad/!