Lokalny partner blisko klienta. Nowa strategia BGŻ S.A.

Zaakceptowana przez wszystkie organy spółki strategia przewiduje utrzymanie wiodącej pozycji banku w sektorze rolno-spożywczym. „Chcemy być lokalnym partnerem naszych klientów – bankiem pierwszego wyboru przedsiębiorców i firm oraz klientów indywidualnych” – wyjaśnia nową wizję BGŻ prezes Zarządu Jacek Bartkiewicz.

Przyjęta strategia zakłada uzyskanie do 2008 r. wzrostu udziału w rynku z dzisiejszych 3,8% do 5% (mierzone przychodami z odsetek i prowizji), poprawę zwrotu z kapitału (ROE) do 15% (obecnie 0,1%), a także obniżkę wskaźnika kosztów do przychodów (CIR) do 65% (teraz 82%). Realizacja powyższych celów wymagać będzie zwiększenia do roku 2008 poziomu kredytów i depozytów średnio o ok. 15%. Oznacza to, przy zakładanym wzroście sektora o 7% rocznie, że bank będzie rozwijał się dwukrotnie szybciej niż rynek.

Wizja działania banku oparta jest na trzech wartościach, którymi są: przejrzystość, uczciwość i zaangażowanie. „Dynamiczny rozwój BGŻ to stałe nawiązywanie do każdej z nich na wszystkich obszarach działania: formułowania przejrzystej oferty, stosowania uczciwych warunków umów i rzetelnej obsługi oraz zaangażowanie w sprawy klienta, a także wspieranie rozwoju lokalnych społeczności” – dodaje prezes Bartkiewicz.

Wartości te będą również określać strukturę organizacyjną i styl zarządzania oparty na silnej roli i przedsiębiorczości pracowników. Docelowo, decyzje sprzedażowe podejmowane będą w sposób zdecentralizowany, blisko klienta. Takie podejście, oparte na lepszym zrozumieniu lokalnych potrzeb i ryzyka, utrzymywaniu długoterminowych relacji z klientami i angażowaniu się w życie lokalnych społeczności zapewni szybką reakcję na oczekiwania klienta, a w efekcie – umożliwi osiągnięcie unikalnej pozycji rynkowej.

BGŻ zakłada rozwój własnej sieci w miejscowościach między 25 a 150 tysięcy mieszkańców. Szczegółowy plan przewiduje zwiększenie na tych terenach liczby oddziałów o co najmniej 50 do 2008 r. W pozostałych ośrodkach bank będzie korzystał z partnerów, pośredników oraz elektronicznych kanałów dystrybucji. Bank nie wyklucza rozwinięcia współpracy z bankami spółdzielczymi, na wzajemnie korzystnych warunkach.

Strategia BGŻ oparta jest w stopniu większym niż dotychczas na aktywnym zaangażowaniu inwestora strategicznego – Rabobanku. Ten największy bank w Holandii oraz jednocześnie największy europejski bank internetowy ma znaczącą wiedzę i doświadczenie zgodne z obszarem działań i zainteresowań BGŻ. Wsparcie Rabobank będzie dotyczyło zarówno konstrukcji oferty produktowej, jak i usprawnień procesów zarządzania w spółce.

Nowa strategia BGŻ dzieli klientów na trzy segmenty: detaliczny, rolno-spożywczy oraz korporacyjny i w ramach każdego określa precyzyjną politykę wobec poszczególnych grup.

W segmencie detalicznym BGŻ będzie dążył do uzyskania silnej pozycji w grupie klientów indywidualnych o średnich dochodach oraz mikrofirm. W mniejszych ośrodkach nastawia się na budowę relacji z klientem, a w aglomeracjach na sprzedaż konkurencyjnych produktów. Sektor rolno-spożywczy stanowi obecnie zdecydowaną większość portfela klientów korporacyjnych i wokół niego wciąż będzie się koncentrować działalność banku. BGŻ chce obsługiwać znaczny wolumen środków finansowych, które w najbliższym czasie napłyną do polskich rolników i agrobiznesu. Z kolei w segmencie korporacyjnym BGŻ skupi się na wzmocnieniu swej pozycji wśród małych i średnich przedsiębiorstw.

W celu wdrożenia strategii bank podejmie realizację wewnętrznych projektów, m.in. w obszarze systemu motywacyjnego, wsparcia sprzedaży, optymalizacji funkcji sprzedażowych i zaplecza dla bankowości korporacyjnej i detalicznej, a także wzmocnienia identyfikacji wizualnej oddziałów.