„Lubię to!” – internauci o postrzeganiu marek w serwisach społecznościowych

Serwisy społecznościowe to już nie tylko miejsce nawiązywania i podtrzymywania kontaktów ze znajomymi – to również istotny kanał komunikacji firmy z klientami.

Jak pokazują wyniki badania przeprowadzonego przez firmę Gemius SA na potrzeby raportu SocialmediaStandard 2010, co trzeci użytkownik serwisów społecznościowych w Polsce skorzystał z opcji zostania fanem marki lub firmy.

Celem badania przeprowadzonego przez Gemius SA dla serwisu InternetStandard było poznanie opinii polskich internautów w wieku 15+ na temat obecności firm/marek w serwisach społecznościowych i wpływie podejmowanych tam aktywności na zachowania konsumenckie. Jak pokazały wyniki badania, co trzeci użytkownik serwisów społecznościowych skorzystał z opcji zostania fanem marki lub firmy. Dlaczego się na to zdecydowali? Głównie ze względu na przywiązanie do marki. Istotne okazały się być również takie czynniki jak możliwość śledzenia wiadomości z życia firmy bądź marki, chęć udziału w konkursie lub wygrania nagrody czy możliwość wyrażenia własnych opinii i uczestnictwa w dyskusjach.


Wykres 1. Dlaczego dodajesz do znajomych firmy / marki lub zostajesz ich fanem?
 
Źródło: Gemius SA, “Internauci a social media/social commerce”, grudzień 2010 r. N = 376 – respondenci, którym zdarzyło się dodać do listy znajomych firmę lub markę / zostać fanem firmy lub marki.

Internauci najczęściej decydowali się na „polubienie” profili firm odzieżowych, marek gastronomicznych, klubów czy pubów oraz kanałów telewizyjnych i telewizji internetowej. Według użytkowników serwisów społecznościowych, idealny profil firmy lub instytucji powinien informować o nowych produktach i usługach oraz ofertach specjalnych. Powinien również zawierać zdjęcia i materiały multimedialne dotyczące firmy/marki i jej produktów. Istotne są również dyskusje z internautami o nowych produktach.

Facebook a decyzje zakupowe internautów

Jak pokazały wyniki badania, dla blisko połowy respondentów posiadających na liście znajomych marki lub firmy, „polubienie” ich profili w serwisach społecznościowych nie skłania do kupowania większej ilość produktów. Wpływa jednak na częstsze rekomendowanie firmy i jej produktów znajomym (54 proc. wskazań).

Wykres 2. Czy fakt, że jesteś fanem danej firmy / marki sprawia, że kupujesz więcej jej produktów?

 
Źródło: Gemius SA, “Internauci a social media/social commerce”, grudzień 2010 r. N = 376 – respondenci, którym zdarzyło się dodać do listy znajomych firmę lub markę / zostać fanem firmy lub marki.

Możliwość dokonywania zakupów za pośrednictwem Facebooka nie cieszy się jak na razie popularnością wśród polskich internautów. Zdecydowana większość użytkowników tego serwisu (94 proc.) w ogóle nie korzysta z opcji kupowania na profilach sklepów. Głównym powodem rezygnacji z dokonywania tego typu transakcji jest inne wykorzystanie serwisu – dla 74 proc. respondentów Facebook to przede wszystkim komunikacja i rozrywka, a nie zakupy. Prawie połowa badanych po prostu nie widziała jeszcze na Facebooku ani jednego sklepu, z kolei co trzeci respondent chce zachować swoje decyzje zakupowe dla siebie, a nie dzielić się nimi na swoim profilu.

Źródło: Gemius