Miasto Lublin oraz Bank Gospodarstwa Krajowego zawarły umowę dotyczącą przeprowadzenia przez Miasto Lublin emisji obligacji przychodowych. Będzie to pierwsza w Polsce emisja obligacji przychodowych dokonywana przez jednostkę samorządową – do tej pory kilka emisji tego typu przeprowadziły spółki komunalne. Wartość nominalna emitowanych obligacji wyniesie 40 mln zł. Obligacje będą spłacane w ratach przez 10 lat.
Środki pozyskane z emisji obligacji Miasto Lublin przeznaczy na współfinansowanie budowy zespołu krytych pływalni przy Al. Zygmuntowskich w Lublinie. W ramach projektu powstanie basen olimpijski oraz trybuny dla ponad 2000 widzów. Realizowany zespół, oprócz podstawowych funkcji basenowych, sportowych i rekreacyjnych posiada też liczne funkcje towarzyszące. Wielkość podstawowej funkcji basenowej pozwala obsłużyć ponad 4 000 osób dziennie. Będzie to jeden z największych i najnowocześniejszych obiektów sportowych w kraju. Jednym z podstawowych celów tej inwestycji jest stworzenie bazy szkoleniowej dla polskich sportowców oraz możliwość organizacji imprez sportowych o randze krajowej i europejskiej. Z tego też względu budowa basenu olimpijskiego została dofinansowana przez Ministerstwo Sportu i Turystyki kwotą ponad 36 mln zł. W 2015 r. – w roku otwarcia basenu – planowane są już pierwsze duże imprezy sportowe szczebla centralnego.
Miasto w celu pozyskania korzystnego współfinansowania zewnętrznego inwestycji zdecydowało się na emisję obligacji przychodowych. Jest to nowatorska wśród samorządów metoda pozyskiwania środków. Spłata obligacji będzie następowała z przychodów, jakie Miasto Lublin będzie osiągało z umowy dzierżawy tego obiektu. Dzierżawca będzie prowadził działalność związaną z pływalnią: sprzedaż biletów, udostępnianie uczniom lubelskich szkół realizujących zajęcia z wychowania fizycznego i pozalekcyjne zajęcia sportowe oraz lubelskim klubom sportowym na prowadzenie szkolenia sportowego a także wynajem powierzchni komercyjnych pod małą gastronomię i handel. – Cieszy nas, że jesteśmy pierwszą gminą w Polsce, która korzysta z tak nowatorskiej metody finansowania. Nowe inwestycje są bowiem dużym wyzwaniem dla samorządów w obecnej sytuacji budżetowej, jak również w kontekście wymaganego udziału własnego w projektach współfinansowanych przez Unię Europejską czy ze środków centralnych – powiedział Krzysztof Żuk, Prezydent Miasta Lublin.
Zaangażowanie Banku Gospodarstwa Krajowego w finansowanie tego projektu wynika wprost z nowej strategii na lata 2014-2017, która zakłada poszukiwanie przez bank nowych form finansowania potrzeb inwestycyjnych sektora JST. – Angażując się w emisję obligacji przychodowych Miasta Lublin, wykorzystaliśmy unikalne doświadczenia, które zdobyliśmy jako jeden z nielicznych banków w Polsce samodzielnie organizując emisje obligacji przychodowych dla spółek komunalnych. Jesteśmy w stanie poświęcić nasze zasoby i czas klientom, którzy – ze względu na mniejsze wartości emisji – często nie są interesujący dla banków komercyjnych – powiedział Piotr Lasecki, wiceprezes zarządu BGK. – Mamy nadzieję, że ta pionierska transakcja zachęci również inne miasta i gminy do poszukiwania alternatywnych form finansowania swoich potrzeb – dodał prezes Lasecki.
Emisje obligacji przychodowych – fakty
Zmiana ustawy o obligacjach wprowadzająca możliwość emisji obligacji przychodowych przez jednostki samorządu terytorialnego została uchwalona 29 czerwca 2000 r.
Podstawowa różnica pomiędzy zwykłą obligacją komunalną a obligacją przychodową to powiązanie spłaty obligacji przychodowej z określonymi przychodami. Obligatariusz – zgodnie z przepisami – otrzymuje prawo pierwszeństwa do wskazanych w umowie przychodów, które wpływają na specjalny rachunek bankowy. Z reguły z tego właśnie rachunku następuje spłata obligacji przychodowej.
Dzięki powiązaniu spłaty z określonymi przychodami, można ograniczyć ryzyko braku spłaty zobowiązania, co pozwala na preferencyjne traktowanie obligacji przychodowej w kalkulacji maksymalnych wskaźników zadłużenia dla jednostek samorządu terytorialnego określonych w art. 243 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.
Oznacza to, że emisja obligacji przychodowych pozwala realizować ważne inwestycje poprzez lepsze wykorzystanie majątku JST lub prowadzonej przez JST działalności. Źródłem spłaty obligacji przychodowej mogą więc być dochody z umów dzierżawy majątku gminy, a w niektórych przypadkach dochody ze stref płatnego parkowania czy sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Środki pozyskane z emisji takich obligacji mogą być przeznaczone na finansowanie zupełnie innych potrzeb inwestycyjnych JST, np. budowę obiektów oświatowych i sportowych.
Obligacje przychodowe są alternatywą dla pozyskiwania środków ze sprzedaży majątku samorządów. Zamiast osiągać jednorazowy przychód z jego sprzedaży, można ten majątek lub przychody z nim związane wykorzystać do emisji obligacji przychodowych.
/ BGK